Содержание

С.А. Кириллина. «Благочестивые путешествия» в Иерусалим: российские паломники-писатели XVIII столетия



С.А. Кириллина. «Благочестивые путешествия» в Иерусалим: российские паломники-писатели XVIII столетия // Исторический вестник. 2019. Т. ХXХ. С. 164—185. DOI: 10.35549/HR.2020.73.33.007

S.A. Kirillina. «Pious Journeys» to Jerusalem: Russian Pilgrims-Writers of the Eighteenth Century [«Blagochestivye puteshestviya» v Ierusalim: rossijskie palomniki-pisateli XVIII stoletiya]. Istoricheskij vestnik / Historical Reporter. Vol. 30. 2019. P. 164—185. DOI: 10.35549/HR.2020.73.33.007


Ключевые слова: Святая земля, Палестина, Иерусалим, Россия, паломничество, писатели-паломники.

Keywords: Holy Land, Palestine, Jerusalem, Russia, pilgrimage, pilgrimswriters.


Abstract

The culmination of long-term development of the traditional pilgrimage genre in Russian literature falls on the eighteenth century. Reports of Russian pilgrims to the Christian Holy Places of the Middle East produced during this period, not only precede the nineteenth century – the «Golden age of travel literature» in Russia, but also retain their great historical and cultural significance and still remain a subject of research for scholars dwelling on the Arab-Ottoman history. The author’s attention is focused on 12 pilgrims’ accounts written by Ivan Lukjanov (dates of travel: 1701–1703), Makariy and Seliverst (1704–1707), Andrey Ignatiev (1707–1708), Ippolit Vishenskiy (1707–1709), Varlaam (1712–1714), Matvey Nechaev (1721–1722), Sylvester and Nicodim (1722), Vasiliy Grigorowich-Barskiy (1723–1747), Serapion (1749–1751), Ignatiy Denshin (1766–1776), Leontiy (1763–1765) and Meletiy (1793–1794).

The research focus of the article is on the personalities of the pilgrimagewriters, their biographical data and social background as well as the fates of their writings after their completion. Some of the pilgrims’ accounts received due credit long after they had been produced, others gained great popularity at the time of writing and some of them were almost forgotten and mostly neglected by scholars of the following generations. The article also deals with the religious affiliation of the pilgrimage-writers, which predetermined their perception of the Arab-Ottoman world through the prism of Russian Orthodoxy and the values preached by this particular brand of Christianity.


Аннотация

В XVIII в. традиционный паломнический жанр в русской словесности достиг подлинного расцвета и подошел к своему логическому завершению. Паломнические описания Святой Земли, составленные в XVIII в., не только предваряют XIX столетие – «золотой век путешествий» в русской литературе, но и сохраняют свою самостоятельную историко-культурную значимость, а их содержательная сторона продолжает оставаться объектом исследований ученых, в том числе арабистов и османистов. Внимание автора сосредоточено на 12 паломнических описаниях, авторство которых принадлежит Ивану Лукьянову (даты путешествия: 1701–1703 гг.), Макарию и Селиверсту (1704–1707 гг.), Андрею Игнатьеву (1707–1708 гг.), Ипполиту Вишенскому (1707–1709 гг.), Варлааму (1712–1714 гг.), Матвею Нечаеву (1721–1722 гг.), Сильвестру и Никодиму (1722 г.), Василию Григоровичу-Барскому (1723–1747 гг.), Серапиону (1749–1751 гг.), Игнатию Деншину (1766–1776 гг.), Леонтию (1763–1765 гг.) и Мелетию (1793–1794 гг.). В исследовательском фокусе статьи находятся личности паломников и дошедшие до нас сведения об их биографиях, их социальное происхождение, а также последующая судьба их произведений. Одни письменные свидетельства богомольцев о хождениях к святым местам Ближнего Востока завоевали признание современников, другие были по достоинству оценены значительно позднее, а некоторые практически выпали из поля зрения последующих поколений исследователей. В статье также отдельно рассмотрена конфессиональная принадлежность паломников-писателей, которая предопределила их восприятие арабо-османского мира сквозь призму Русского Православия.


References

1. A.D. Kritika i bibliografija: Prot. A.P. Popov. Mladshij Grigorovich. Novootkrytyj palomnik po sv. mestam XVIII veka, Kronstadt, 1911 // Soobshhenija Imperatorskogo Pravoslavnogo Palestinskogo Obshhestva [Critique and Bibliography: Archpriest A.P. Popov. Grigorovich the Junior. A Newly Discovered Pilgrim to the Holy Places of the Eighteenth Century, Kronstadt, 1911 // Reports of the Imperial Orthodox Palestinian Society], vol. 22. St. Petersburg. P. 475–480.

2. Barsov N.P. [Predislovie] // Kniga: Hozhdenie vo svyatyj grad Ierusalim Yaroslavca Tolchkovskoj slobody posadskago cheloveka Matveya Gavrilova syna Nechaeva (1719–1720) // Varshavskie universitetskie izvestiya [Foreword // A Book. The Journey to the Holy City of Jerusalem of the Inhabitant of Iaroslavl’, Tradesman from Tolchkovskaia Sloboda Matvei Gavrilovich Nechaev // Warsaw University Proceedings]. 1875. № 1. P. 1–2.

3. Barsukov N.P. Zhizn’ i trudy V.G. Barskogo [Life and Works of V.G. Barsky]. St. Petersburg: Tipografiya M.M. Stasyulevicha, 1885. 75 p.

4. Chernyshevsky N.G. Puteshestvie A.S. Norova. S.-Peterburg. 1854 [The Journey of A.S. Norov. St. Petersburg. 1854] // Chernyshevsky N.G. Сomplete Works in 15 vols. Vol. II. Moscow: Goslitizdat, 1949. P. 517–543.

5. Evgeniy (Bolkhovitinov), Metropolitan. Slovar’ istoricheskiy o byvshih v Rossii pisatelyah duhovnogo china Greko-Rossiyskoy Cerkvi [The Historical Dictionary of the Russian Writers — Clerics of the Greek-Orthodox Church]. Moscow: Russkij dvor, 1995. 416 p.

6. Gudzij N.K. History of the Ancient Russian Literature [Istorija drevnej russkoj literatury]. Seventh edition. Moscow: Prosveshhenie, 1966. 544 с.

7. Ol’shevskaya L.A., Travnikov S.N. Zhitie i hozhdenie Ioanna Luk’yanova // Hozhdenie v Svyatuyu zemlyu moskovskogo svyashchennika Ioanna Luk’yanova: 1701–1703 [Life and Pilgrimage of John Lukyanov // Pilgrimage to the Holy Land of the Moscow Priest Joann Lukyanov: 1701–1703]. Moscow: Nauka, 2008. P. 395–481.

8. Panchenko K.A. Staroobryadec v Levante: Osmanskij mir nachala XVIII veka v opisanii russkogo palomnika Ivana Luk’yanova // Madh. Voskhvalenie. Isaaku Moiseevichu Fil’shtinskomu posvyashchaetsya [Old Believer in the Levant: Ottoman World of the Early Eighteenth Century in the Description of the Russian Pilgrim Ivan Lukyanov // Madh. Praise. Dedicated to Isaac Moiseevich Filshtinsky]. Moscow: Klyuch-S, 2008. P. 339–350.

9. Perminov P.V. Istorija zhizni mladshego Grigorovicha (otryvki) // Puteshestvija v Svjatuju Zemlju. Zapiski russkih puteshestvennikov XII–XX vv. [History of the Life of Grigorovich the Junior (Fragments) // Travels to the Holy Land. Accounts of Russian Travelers of the Eleventh and Twentieth Centuries]. Moscow: Lepta. P. 300–318.

10. Petrov N. [Predislovie] // Opisanie puteshestviya ieromonaha Ryhlovskago Nikolaevskago monastyrya Sil’vestra i Nikodima v Car’grad i Ierusalim, v 1722 godu // Trudy Kievskoj duhovnoj akademii [Preface // A Description a Journey of Priest-Monk of the Ryhlovskij Nikolaevskij Monastery Sil’vestr and Nikodim to the Emperor City and Jerusalem in 1722 // Proceedings of Kiev Ecclesiastic Academy]. Kiev, vol. II. 1883. P. 191–194.

11. Ponomarev S.I. Ierusalim i Palestina v russkoy literature, nauke, zhivopisi i perevodah. (Materialy dlya bibliografii) [Jerusalem and Palestine in Russian Literature, Science, Art and Translations. (Materials for the Bibliography)]. St. Petersburg: Tipografiya Imperatorskoj Akademii nauk, 1877. 128 p.

12. Popov A.P. Mladshij Grigorovich. Novootkrytyj palomnik po sv. mestam XVIII veka [Grigorovich the Junior. A Newly Discovered Pilgrim to the Holy Places of the Eighteenth Century]. Kronstadt: Tipografiya gazety «Kotlin», 1911. 158 p.

13. Rodionov M.A. Zapad i Vostok v zapiskah peshekhodca Vasiliya // Rossiya, Zapad i musul’manskij Vostok v Novoe vremya. Sbornik statej [West and East in the Notes of the Foot-Passenger Vasily // Russia, West and Muslim East in the Modern Times. Collection of Articles]. St. Petersburg: Vostochnyj fakul’tet SPbGU, 1994. P. 134–154.

14. Rozanov S.P. Svedeniya o lichnosti avtora i ego trudе // Puteshestvie ieromonaha Ippolita Vishenskogo v Ierusalim, na Sinaj i Afon (1707–1709 gg.) // Pravoslavnyj Palestinskij Sbornik [Author’s Personal Data and Information about His Work // The Journey of the Priest-Monk

Ippolit Vishensky to Jerusalem, Sinai and Mount Athos (1707–1709) // Orthodox Palestinian Collection], St. Petersburg, 1914, vol. XXI, issue 1 (61). P. III–XLIV.

15. Ruban V. Predislovie ot izdatelya // Peshekhodca Vasiliya Grigorovicha-Barskago-Plaki-Albova, Urozhenca Kievskago, Monaha Antiohijskago, puteshestvie k svyatym mestam, v Evrope, Azii i Afrike nahodyashchimsya, predprinyatoe v 1723, i okonchennoe v 1747 godu, im samim pisannoe [A Journey of the Foot-Passenger Vasilij Grigorovich-Barskij, Plaka-Albov, Native of Kiev, Monk of Antioch, to the Holy Places Located in Europe, Asia and Africa Started in 1723 and Completed in 1747, Described by Himself]. St. Petersburg: Pri Imperatorskoi Akademii Nauk, 1778. P. III–XII.

16. Seemann K.-D. Die altrussische Wallfahrtsliteratur. Theorie und Geschichte eines literarischen Genres. Theorie und Geschichte der Literatur und der schonen Kunste. Texte und Abhandlungen, Bd. 24. Munchen: W. Fink, 1976. 484 p.

17. Stavrou T.G. Weisensel P.R. Russian Travelers to the Christian East from the Twelfth to the Twentieth Century. Columbus: Slavica Publishers, 1986. 925 p.


Номер журнала, к которому относится содержание
Разработка сайта — IT-Production