
Д.А. Заиченко Ренессансный двор Мантуи: привилегии в обмен на искусство
Д.А. Заиченко Ренессансный двор Мантуи: привилегии в обмен на искусство
Аннотация
Эпоха Возрождения создала новый образ правителя и предоставила ему ранее непопулярные инструменты для прославления себя и государства. Маркизы и герцоги Гонзага успешно применили эти новшества и создали в Мантуе XV–XVI вв. блестящий двор, собравший музыкальные, литературные, художественные и артистические таланты. При дворе устраивались шумные праздники с музыкой, маскарадами, танцами и театральными постановками, которые подчеркивали успех правящей династии и одновременно были частью общегородской культуры и быта. Пока правители итальянских городов возрождали придворный театр руками художников-декораторов и писателей-гуманистов, итальянская улица создала собственное искусство представлений. Из традиции выступлений уличных бродячих артистов и карнавальной культуры к середине XVI в. родилась комедия масок — первый вид профессионального театра. Он приобрел популярность среди зрителей разных сословий и стал главным жанром придворных спектаклей. Для их постановки использовались все возможности, в частности, ежегодная постановка карнавальных пьес была поручена евреям Мантуи. В XVI в. при дворе герцога начал карьеру Леоне де Соммо — итальянский еврей, который написал ряд поэтических и драматургических произведений на итальянском и иврите в духе Возрождения и внес вклад в становление и развитие современного европейского театра — как автор первого в истории трактата по режиссуре — и еврейского театра — как автор первой комедии на иврите. Европейская внешне, «Свадебная комедия» подняла круг проблем, имеющих отношение к социальным противоречиям и политической обстановке в общине. По образцу комедии дель арте «Свадебная комедия» вывела социальные типы из повседневной жизни: тип прагматичного раввина-жулика, тип мудрого еврейского раввина-старика, тип средиземноморского еврейского купца. Сюжет комедии в юмористическом ключе транслирует зрителю и читателю социальные ценности ренессансного, но традиционного еврейского общества и фиксирует ряд особенностей повседневной жизни евреев, а именно — традиции сватовства и помолвки, организации быта, традиционного образования и — метафорически: отношения евреев с правящей аристократией. Бытовые диалоги главных героев выразительны, живы и при этом состоят из библейских цитат и аллюзий, что делает комедию частью еврейской литературной традиции, с одной стороны, и европейской культуры — с другой. Таким образом, еврейский театр возник на пересечении итальянской придворной театральной традиции, светской европейской карнавальной культуры, площадной культуры смеха и опыта еврейских театрализованных постановок Средних веков. Этот театр стал частью придворной культуры Мантуи и ренессансного сценического искусства — важного института повседневной жизни и городского быта и вида развлечения простых горожан и аристократии.
Ключевые слова: эпоха Возрождения, ренессансный двор, Мантуя, Гонзага, придворные евреи, придворный театр XVI в., Леоне де Соммо, первая комедия на иврите
Заиченко Дария Андреевна – Аспирант Института стран Азии и Африки МГУ им. М.В. Ломоносова. Москва, Российская Федерация.
***
Dariya A. Zaichenko The Renaissance Court of Mantua: Privileges in Exchange for Art
Abstract
The Renaissance created a new image of the ruler and provided him with previously unpopular tools for glorifying himself and the state. The Gonzaga marquises and dukes successfully applied these innovations and created a brilliant court in Mantua in the 15th and 16th centuries, which brought together musical, literary and artistic talents. Noisy celebrations with music, masquerades, dances and theatrical performances were held at the court, which emphasized the success of the ruling dynasty and at the same time were part of the city’s culture and life. While the rulers of Italian cities revived the court theater with the help of decorative artists and humanist writers, the Italian street created its own art of performance. From the tradition of street wandering artists and carnival culture, the comedy of masks was born by the middle of the 16th century — the first type of professional theater. It gained popularity among spectators of different classes and became the main genre of court performances. All opportunities were used for their production, in particular, the annual production of carnival plays was entrusted to the Jews of Mantua. In the 16th century, Leone de Sommo, an Italian Jew, began his career at the duke’s court. He wrote several poetic and dramatic works in Italian and Hebrew in the spirit of the Renaissance and contributed to the formation and development of modern European theatre, both as the author of the first treatise on directing in history, and Jewish theater — as the author of the first comedy in Hebrew. European in appearance, «The Wedding Comedy» raised a range of issues related to social contradictions and the political situation in the community. Following the example of the comedia dell’arte, «The Wedding Comedy» derived social types from everyday life: the type of the pragmatic rabbi-swindler, the type of the wise Jewish rabbi-old man, the type of the Mediterranean Jewish merchant. The plot of the comedy in a humorous key conveys to the viewer and reader the social values of the Renaissance, but traditional Jewish society and records several features of the everyday life of Jews, namely the traditions of matchmaking and engagement, the organization of everyday life, traditional education and metaphorically: the relationship of Jews with the ruling aristocracy. Everyday dialogues of the main characters are expressive, lively and at the same time consist of biblical quotations and allusions, which makes the comedy a part of the Jewish literary tradition, on the one hand, and European culture, on the other. Thus, the Jewish theatre arose at the intersection of the Italian court theatre tradition, the secular European carnival culture, the street culture of laughter and the experience of Jewish theatrical productions of the Middle Ages. This theatre became part of the court culture of Mantua and the Renaissance performing arts, — an important institution of everyday life and urban life and a form of entertainment for ordinary citizens and the aristocracy.
Keywords: Renaissance, Renaissance Court, Mantua, Gonzaga, Court Jews, 16th Century Court Theatre, Leone de Sommo, First Comedy in Hebrew
Dariya A. Zaichenko – Post-graduate student, Institute of Asian and African Studies, Lomonosov Moscow State University. Moscow, Russian Federation.
***
References
- Bonfil R. Jewish life in Renaissance Italy. Berkeley – Los Angeles: University of California Press; 1994. 336 p.
- Bonfil R. Rabbis and Jewish communities in Renaissance Italy. Oxford – Portland (Oregon): The Littman Library of Jewish Civilization; 1993. 366 p.
- Cole A. Italian Renaissance courts: Arts, pleasure and power. London: Laurence King Publishing; 2016. 256 p.
- Delumeau J. The Italy of Botticelli to Bonaparte. Malakoff: Armand Colin; 2022. 448 p.
- Harrán D. Salamone Rossi. Jewish musician in Late Renaissance Mantua. N.Y.: Oxford University Press; 1999. 334 p.
- Israel J. European Jewry in the Age of Mercantilism, 1550–1750. Oxford – Portland (Oregon): The Littman Library of Jewish Civilization; 1998. 288 p.
- Mishnah Kiddushin 2:1. Sefaria. URL: https://www.sefaria.org/Mishnah_Kiddushin.2?lang=bi (Accessed: 10.02.2025).
- Shulchan Arukh, Even HaEzer 26:3. Sefaria. URL: https://www.sefaria.org/Shulchan_Arukh%2C_Even_HaEzer.26.3?lang=bi&with=all&lang2=en (Accessed: 10.02.2025).
- Amadè L.S. The Golden age of the Gonzaga dynasty. Francesco and Isabella. Renaissance in Italy. Moscow: Slovo; 2024. 304 p.
- Bakhtin M.M. The works of Francois Rabelais and the folk culture of the Middle Ages and the Renaissance. Moscow: Khudozhestvennaya literatura; 1990. 543 p.
- Beecher D. Leone deʼ Sommi and the Jewish theatre in Renaissance Mantua. Renaissance and Reformation. Renaissance and Reform. 1993;XVII(2):9.
- Burckhardt J. The civilization of the Renaissance in Italy. Moscow: Intrada; 2001. 544 p.
- Lekure M.-A. Rubens. Moscow: Molodaya gvardiya; 2002. 394 p.
- Muratov P.P. Images of Italy. Moscow: Respublika; 1994. 592 p.
- National idea in Western Europe in Modern times. Essays on history; Resp. ed. by V.S. Bondarchuk. Moscow: Zertsalo-M, Veche; 2005. 495 p.
- Pavi P. Dictionnaire de théâtre; Transl. from French, ed. by K. Razlogov. Moscow: Progress; 1991. 480 p.
- Tuchkov I.I. Classical tradition and Renaissance art (Paintings of the villas of Florence and Rome). Moscow: Publishing house of Moscow University; 1992. 207 p.