Содержание

Кораев Т.К. Политическая идентичность Сиро-Христианского социума под властью хулагуидских Ильханов (XIII–XIV вв.): некоторые наблюдения



Кораев Т.К. Политическая идентичность Сиро-Христианского социума под властью хулагуидских Ильханов (XIII–XIV вв.): некоторые наблюдения // Исторический вестник. 2017. Т. ХХ. С. 82—105.

Koraev T.K. Political identity of the Syro-Christian society under the rule of the hulaguid Ilkhans (XIII–XIV C.): some observations [Politicheskaya identichnost' Siro-Hristianskogo sociuma pod vlast'yu hulaguidskih Il'hanov (XIII–XIV vv.): nekotorye nablyudeniya]. Istoricheskij vestnik / Historical Reporter. 2017. Vol. 20. P. 82–105.


Ключевые слова: Двуречье, Мосул, сиро-христиане, монголы, Хулагуиды, Церковь Востока.

Key Words: Mesopotamia, Mosul, Syro-Christians, Mongols, Hulaguids, Church of the East.


Abstract

The article deals with a dramatically turbulent period in the history of Syriac Christianity, encompassing the late 13th and the early 14th centuries that coincided with the establishment, strengthening and collapse of the Mongol rule in Iran and Mesopotamia. The primary focus is on the two Syria communities — the Western (Jacobite) and the Eastern (Assyrian) ones inhabiting the territories of modern North Iraq and South Turkey that were at the time one of the hotbeds of Christianity and homeland to numerous Arameic dialects. Unlike its neighbours, even though similar to them from the cultural an religious perspectives (especially the Armenians), the Syriac society showed an almost total absence of any clear-cut traditional elite (to say nothing of aristocracy) that could have assumed administrative functions. Under these circumstances the Mongol invasion and the triumph of the Chinggisid rule in the Tigris — Euphrates valley contributed to the formation, in the Eastern Syriac milieu, of a quasi-monarchical form of administration — that of the local princes-governors (sing. malik, pl. muluk). For centuries to come the status of Malik passed through a long transformation in order to evolve from a bureaucratic figurehead (even notwithstanding the implied monarchial attributes) into a de-facto local ruler of a highland community. The process of formation of the Malik rule and the peculiarities of Christian Malik rule in Mesopotamia is analysed through relevant data of the Syriac, Arab and Persian chronicles

Аннотация

Статья посвящена драматически турбулентному периоду в история сирийского христианства, охватывающая конец 13-го и начало 14 века, что совпало с установлением, усилением и крахом монгольского владычества в Иране и Месопотамия. Основное внимание уделяется двум сирийским общинам — Западной (Якобитская) и Восточной (Ассирийская) населяющие территорию современного Северного Ирака и юга Турция, которая была в то время одним из очагов христианства и родиной многочисленных арамейских диалектов. В отличие от своих соседей, хотя подобно им с культурной и религиозной точек зрения (особенно армяне), сирийское общество показало почти полное отсутствие каких-либо четких традиционных элит (не говоря уже об аристократии), которые могли бы взять на себя административные функции. В этих условиях монгольское нашествие и триумф правления Чингизидов в долине Тигра-Евфрата способствовало формированию в Восточносирийской среде квази-монархической формы правления, администрация формировалась из местных князей-наместников (единсвт. — Малик, множеств. — Мулук). На протяжении веков статус Малика проходил через длительную трансформацию чтобы эволюционировать от бюрократического номинального руководителя (даже несмотря на подразумеваемые монархические атрибуты) в де-факто местного правителя. Процесс формирования правила Малика и особенности правление христианина Малика в Месопотамии анализируется с помощью соответствующих данных, взятых из сирийских, арабских и персидских хроник.


References

1. Bartol’d V.V. «On Christians among Chingizids», Bartol’d V.V., Collected Works, vol. II, part 2 [«K voprosu o Chingizidakhkhristianakh», Bartol’d V.V. Sochineniya. T. II. Ch. 2]. Moscow, 1964. P. 417–418.

2. Bartol’d V.V. «Muslim Notices on Christian Chingizids», Bartol’d V.V., Collected Works, vol. II, part 2 [«Musul’manskiye izvestiya o Chingizidakh-khristianakh», Bartol’d V.V. Sochineniya. T. II. Ch. 2]. Moscow, 1964. P. 263–264.

3. Bolotov V.V. «From the History of the Syro-Persian Church» [«Iz istorii tserkvi Siro-Persidskoy»]. Saint-Petersburg, 1901.

4. The General History by Vardan the Great, transl. from Old Armenian by M.O. Emin [Vseobshchaya istoriya Vardana Velikogo. Per. s drevnearm. M.O. Emina]. Moscow, 1861.

5. Gryaznevich P.A. «The Rise of the Arab Ethnos in Early Middle Ages (Formulating the Problem)», Islam. Religion, Society, State [«Formirovaniye arabskoy narodnosti rannego srednevekov’ya (k postanovke problemy)», Islam. Religiya, obshchestvo, gosudarstvo]. Moscow, 1984. P. 132–144.

6. The History of Mar Yahbhallaha III and Rabban Sawma, transl. from Syriac and Introduction by N.V. Pigulevskaya. Pigulevskaya N.V. Medieval Syriac Historiography [Istoriya mar Yabalakhi III i rabban Saumy. Per. s sir. i vstupitel’naya stat’ya N.V. Pigulevskoy; Pigulevskaya N.V. Siriyskaya srednevekovaya istoriografiya]. Moscow, 2000. P. 370–415 (intro), 677–755 (text).

7. The History of the Mongols by Maghakia the Monk, transl. from Armenian and Commented by K.P. Patkanov [Istoriya mongolov inoka Magakii XIII v. Per. s arm. i ob’yasneniya K.P. Patkanova]. SaintPetersburg, 1871.

8. Kirakos Gandzaketsi. The History of Armenia, transl. from Old Armenian by L.A. Khanlaryan [Istoriya Armenii, per. s drevnearm. L.A. Khanlaryan]. Moscow, 1976.

9. The Book of Marco Polo, transl. from Old French by I.P. Minayev [Kniga Marko Polo, per. so starofrants. I.P. Minayeva]. Moscow, 1956.

10. Lambton A.K.S. Aspects of Saljuq Ghuzz settlement in Persia. Islamic Civilisation 950–1150 [Aspekty rasseleniya sel’dzhukov-oguzov v Irane, Musul’manskiy mir: 950–1150]. Moscow, 1981. P. 123–144.

11. Mikayelyan G.G. A History of the Armenian Kingdom in Cilicia [Istoriya Kilikiyskogo armyanskogo gosudarstva]. Yerevan, 1952.

12. Petrushevskiy I.P. Iran and Azerbaijan under the Ilkhanid Domination (1256–1353). Tatar Dominion in Europe and Asia, ed. by S.L. Tikhvinskiy [Iran i Azerbaydzhan pod vlast’yu Khulagidov (1256–1353 gg.); Tataro-mongoly v Yevrope i Azii, pod red. S.L. Tikhvinskogo]. Moscow, 1977. P. 228–259.

13. Petrushevskiy I.P. The Expedition of the Mongol Troops to Central Asia in 1219–1224 and Its Consequences. Tatar Dominion in Europe and Asia, ed. by S.L. Tikhvinskiy [Pokhod mongol’skikh voysk v Srednyuyu Aziyu v 1219–1224 gg. i yego posledstviya; Tataromongoly v Yevrope i Azii, pod red. S.L. Tikhvinskogo]. Moscow, 1977. P. 107–140.

14. Pigulevskaya N.V. Syriac Culture in the Middle Age [Kul’tura siriytsev v sredniye veka]. Moscow, 1979.

15. Wright W. A Short History of Syriac Literature, transl. from English by K.A. Turayeva [Kratkaya istoriya s [Persidskaya literatura: bio-bibliograficheskiy obzor, per. s angl.,

pererab. i dop. Yu.E. Bregelya, ch. II]. Moscow, 1972.

19. Trepavlov V.V. The Polity of the Mongol Empire in XIIIth Century [Gosudarstvennyy stroy Mongol’skoy imperii XIII v.]. Moscow, 1993.

20. Atiya A.S. A History of Eastern Christianity. L., 1968.

21. Baldwin M.W. Missions to the East in the Thirteenth and Fourteenth Centuries // A History of the Crusades. Ed. by K.M. Setton. Vol. V. Madison, 1985. P. 452–518.

22. Barhebraeus. Chronicon ecclesiasticum. T. III. Ed. J.B. Abbeloos et T.J. Lamy. P., 1877.

23. Baum W., Winkler D.W. The Church of the East: A Concise History. L.–N.Y., 2003.

24. Baumstark A. Geschichte der syrischen Literatur. Bonn. 1922.

25. Bausani A. Religion under the Mongols // The Cambridge History of Iran. Vol. V. The Saljuq and Mongol Periods. Ed. by J.A. Boyle. Cambridge, 1968. P. 538–550.

26. Borbone P.G. Un ambassadeur du Khan Argun en Occident: Histoire de Mar Yahballaha III et de Rabban Sauma (1281–1317). Trad. de l’italien par A. Egly. P., 2008.

27. Bosworth C.E. Dynastic and Political History of the Il-Khans // The Cambridge History of Iran. Vol. V. The Saljuq and Mongol Periods. Ed. by J.A. Boyle. Cambridge, 1968. P. 303–422.

28. Boyle J.A. Juvayni and Rashid al-Din as Sources on the History of the Mongols // Historians of the Middle East. Ed. by B. Lewis and P.M. Holt. L.–N.Y., 1962. P. 133–137.

29. Ducellier A. Chretiens d’Orient et Islam au Moyen-Age. VIIe — XVe siecle. P., 1996.

30. Fattal A. Le statut legal des non-musulmans en pays d’Islam. Beyrouth, 1995.

31. Fiey J.M. Assyrie chretienne. Contribution a l’etude de l’histoire et de la geographie ecclesiastiques et monastiques du nord de l’Iraq. Vol. I–II. Beirut, 1965.

32. Fiey J.M. Communautes syriaques en Iran et en Irak, des origines a 1552. L., 1979.

33. Fiey J.M. Pour un Oriens Christianus Novus. Repertoire des dioceses syriaques orientaux et occidentaux. Beirut, 1993.

34. Gillman I., Klimkeith H.-J. Christians in Asia before 1500. Ann Arbor, 1999.

35. Juvaini, Ata Malik. The History of the World Conqueror. Transl. from Persian, introduction and notes by J.A. Boyle. Vol. I–II. Manchester, 1958.

36. Maris, Amri et Slibae de patriarchis nestorianorum commentaria. Ed. H. Gismondi. T. I. Amri et Salibae textus. Roma, 1896.

37. Maris, Amri et Slibae de patriarchis nestorianorum commentaria. Ed. H. Gismondi. T. II. Maris textus arabicus et versio latina. Roma, 1899.

38. Murre-van den Berg H.H.L. The Patriarchs of the Church of the East from the Fifteenth to Eighteensh Centuries // Hugoye: Journal of Syriac Studies. II (1999). № 2. P. 235–264.

39. Patton D. Badr ad-Din Lulu: Atabeg of Mosul (1211–1259). Seattle–L., 1991.

40. Qazvini Hamdallah Mustaufi. Tarikh-e gozide. Les dynasties persanes pendant la periode musulmane depuis les Saffarides jusque et y compris les Mogols de la Perse en 1330 de n.e. Texte persan complet et trad. Ed. par J. Gantin. T. I. P., 1903.

41. Rossabi M. Voyager from Xanadu: Rabban Sauma and the First Journey from China to the West. Berkeley–L.A., 1992.

42. Segal B. Syriac Chronicles as Source Material for the History of Islamic

Peoples // Historians of the Middle East. Ed. by B. Lewis and P.M. Holt. L.–N.Y., 1962. P. 246–258.

43. Spuler B. Die Mongolen in Iran. Politik, Verwaltung und Kultur der Ilchanzeit 1220–1350. Leiden, 1985.

44. Teule H.G.B. Gregory Barhebraeus and His Time: The Syrian Renaissance // Journal of the Canadian Society for Syriac Studies. III (2003). P. 21–43.

45. The Chronography of Gregory Abu’l-Faraj (1225–1286), the Son of Aaron, the Hebrew Physician. Vol. I. Translation by E.A.W. Budge. L., 1976.

46. Turan O. Les souverains seldjoukides et leurs sujets non-musulmans // Studia Islamica (1953). № 1. P. 7–50.

47. Wilmshurst D.J. The Ecclesiastical Organisation of the Church of the East 1318–1913. Louvain, 2000.

48. Wilmshurst D.J. The Martyred Church: A History of the Church of the East. L., 2011.

49. Yousif E.-I. Les chroniqueurs syriaques. P., 2002.

50. Abu-l-Faraj. Ta’rikh mukhtasar al-duwal. Beirut, 1890.

51. Ibn al-Tiqtaqa. Al-Fakhri fi-l-adab al-sultaniyya. Paris, 1895.

52. Khass-beg J.H. Al-‘Iraq fi ‘ahd al-mughul al-ilkhaniyyin 1258–1335. Baghdad, 1968.


Кораев Тимур Казбекович – кандидат исторических наук, доцент кафедры Центральной Азии и Кавказа Института стран Азии и Африки Московского Государственного университета им. М. В. Ломоносова.


Номер журнала, к которому относится содержание