Содержание

Кобищанов Т.Ю. После столетий одиночества: изменение социальной психологии сирийских христиан в новое время



Т.Ю. Кобищанов После столетий одиночества: изменение  социальной психологии сирийских христиан в новое время // Исторический вестник. 2017. Т. ХХ. С. 218—255.

Kobischanov T.Yu. After Centuries of Solitude: the Changes in Social Psychology of Syrian Christians in Modern Times [Posle stoletij odinochestva: izmenenie  social'noj psihologii sirijskih hristian v novoe vremya]. Istoricheskij vestnik / Historical Reporter. 2017. Vol. 20. P. 218–255.


Ключевые слова: сирийские христиане, историческая психология, миллеты, зимми, этноконфессиональные конфликты, Дамасская резня.

Key Words: Syrian Christians, historical psychology, millets, zimmi, ethnic and religious conflicts, Damascus massacre.


Abstract

Quite often the course of historic events social and economic phenomenons obscure the changes in the cultural psychology of the ethnic groups and their representatives. The historical researches explain what happened, how and why it was happening, but rarely offer accurate picture of what people were feeling, which processes were occurring in their personal and common consciousness and subconscious.

The drama through which are going the Christians of the Near East and the final act of which is probably playing out in our eyes, encourages us to seek its origins in the past. In this regard the Ottoman stage of Eastern Christian communities acquires special significance. Falling under the Turkish domination as discriminated groups, marginalized to the roadside of the socio-political life, the Christians of the Near East in common and of Syria and Lebanon in particular, met the XX century as prospering communities, utterly adapted to the opportunities given by the incorporation of the Ottoman state into the world capitalist system. The raising of the Christians’ status was accompanied by the gradual changes in their social psychology, including the members of the Christian communities’ identity, the restructuring of their behavior model in the ordinary and conflict situations, the particularity of cross-community relations.

The presented paper represents the attempt to describe and make the analysis of this cultural-psychological transformation. 

Аннотация

Очень часто событийный ход истории, социальные и экономические явления заслоняют от нас изменения культурной психологии этносов и их отдельных представителей. Исторические исследования объясняют нам, что происходило, как это происходило и почему, но намного реже позволяют понять, что при этом чувствовали люди, какие процессы протекали в их личном и коллективном сознании и подсознании.

Переживаемая христианами Ближнего Востока драма, последний акт которой, возможно, разворачивается на наших глазах, заставляет искать ее истоки в прошлом. В этой связи особое значение приобретает османский этап истории восточнохристианских общин. Вступив под турецкое владычество дискриминируемыми, отодвинутыми на обочину социально-политической жизни группами, к началу ХХ столетия христиане Ближнего Востока в целом, и Сирии и Ливана в частности, представляли собой процветавшие общины, максимально адаптированные к возможностям, которые открывало включение османского государства в мировую капиталистическую систему. Повышение статуса христиан сопровождалось поэтапными изменениями их социальной психологии, включая самоидентификацию членов христианских общин, перестройку модели их поведения в обычных и конфликтных ситуациях, специфику психологии межконфессиональных отношений.

Данная работа представляет собой попытку описания и анализа этой культурно-психологической трансформации.

 References

1. Fadeeva I.L. Jewish Communities in the Ottoman Empire: the Pages of History [Evrejskie obshhiny v Osmanskoj imperii: stranicy istorii]. Moscow, 2012.
2. Heyberger B. Les chrétiens du Proche-Orient au temps de la réforme catholique. Rome, 1994.
3. Marcus A. The Middle East on the Eve of Modernity. Aleppo in the Eighteenth century. New York, 1989.
4. Karpat Kemal H., “Historical Continuity and Identity Change or How to be Modern Muslim, Ottoman, and Turk,” Ottoman Past and Today’s Turkey, ed. Kemal H. Karpat (Boston: Brill, 2000).
5. Kobischanov T.Y. Christian Communities in the Arab-Ottoman World (XVII – First Third of XIX centuries) [Hristianskie obshhiny v arabo-osmanskom mire (XVII – pervaja tret' XIX v.)]. Moscow, 2003.
6. Kobischanov T.Y. “Pogrom and Riot: the Religious Conflicts and City Rebellions in the Ottoman Syria at the XVIII – XIX Centuries [Pogrom i bunt: religioznye konflikty i gorodskie vosstanija v Osmanskoj Sirii XVIII–XIX vv.]”, Meyeriana. The Collection of Articles, Dedicated to the 70th Anniversary of M.S. Meyer [Meyeriana. Sbornik statej, posvjashhennyj 70-letiju M.S. Mejera]. Moscow, 2006.
7. Kon I.S. In Search of himself: The Personality and its Self-Consciousness [V poiskah sebja: Lichnost' i ee samosoznanie]. Moscow, 1984.
8. Lebedeva N.M.. Ethno-psychology [Jetnopsihologija]. Moscow, 2014.
9. Leung K. & Stefan W.G. “Social Justice from a cultural perspective [Social'naja spravedlivost' s tochki zrenija kul'tury]”, Psychology and Culture [Psihologija i kul'tura]. St. Petersburg, 2003.
10. Maoz M. Ottoman Reform in Syria and Palestine, 1840–1861. The Impact of the Tanzimat in Politics and Society. Oxford, 1968.
11. Masters B. “The 1850 Events in Aleppo: an Aftershock of Syria’s Incorporation into the Capitalist World System”, International Journal of Middle East Studies. 1990, № 22.
12. Masters B. Christians and Jews in the Ottoman Arab World. The Roots of Seсtarianism. Cambridge, 2001.
13. Mid M. Culture and the Word of Childhood [Kul'tura i mir detstva]. Moscow, 1988.
14. Moscovici S. “The Conspiracy Mentality”, Changing Conseptions of Conspiracy. N.Y., 1987.
15. Rizk Karam, “Vie spirituelle et culturelle au Liban de 1845 à 1870,” Parole de l’Orient, Vol. 15 (1988/89).
16. Rondot P. “Les crétiens d’Orient”, Cahiers de l’Afrique et de l’Asie, IV, Paris, 1955.
17. Smit P.B. Cross-Cultural Researches of the Social Impact [Kross-kul'turnye issledovanija social'nogo vozdejstvija]”, Psychology and Culture [Psihologija i kul'tura]. St. Petersburg, 2003.
18. Stefanenko T.G. Ethno-psychology [Jetnopsihologija]. Moscow, 2014.
19. Taifel H., Turner J.C. “The Social Identity Theory of Intergroup Behavior”, Psychology of Intergroup Relations. S. Worchel, W.G.Austin (Eds.). Chicago, 1986.
20. Toffler A. Future Shock. N.Y., L., 1970.
21. Zhantiev D.R. Tradition and Modernization in the Arab East: the Reforms in the Syrian Provinces of the Ottoman Empire at the end of the XVIII – Beginning of the XIX Centuries [Tradicija i modernizacija na Arabskom Vostoke: reformy v sirijskih provincijah Osmanskoj imperii v konce XVIII – nachale XIX veka]. Moscow, 1998.
22. Taifel H., Turner J.C. The Social Identity Theory of Intergroup Behavior. Psychology of Intergroup Relations. S. Worchel, W.G.  Austin (Eds.). Chicago, 1986.
23. Toffler A. Future Shock. N. Y., L., 1970.
24. Zhantiev D.R. Tradition and Modernization in the Arab East: the Reforms in the Syrian Provinces of the Ottoman Empire at the end of the XVIII — Beginning of the XIX Centuries [Tradicija i modernizacija na Arabskom Vostoke: reformy v sirijskih provincijah Osmanskoj imperii v konce XVIII — nachale XIX veka]. M., 1998.


Кобищанов Тарас Юрьевич — кандидат исторических наук, доцент кафедры истории стран Ближнего и Среднего Востока Института стран Азии и Африки МГУ имени М.В. Ломоносова.

Taras Y. Kobischanov — Associate Professor of the Department of Near and Middle Eastern History at Moscow State University, Institute of Asian and African Studies.


Номер журнала, к которому относится содержание