Содержание

Рыбаков А.Л. Особенности канонического строя грузинской православной церкви и фактор антиохии в церковных делах средневековой Грузии



DOI  10.35549/HR.2019.2017.35080

   Рыбаков А.Л. Особенности канонического строя грузинской православной церкви и фактор антиохии в церковных делах средневековой Грузии // Исторический вестник. 2017. Т. ХХ. С. 106—135.

Rybakov A.L.  Features of the canonical system of the Georgian Orthodox Church and the factor of Antioch in the Church Affairs of medieval Georgia [Osobennosti kanonicheskogo stroya gruzinskoj pravoslavnoj cerkvi i faktor antiohii v cerkovnyh delah srednevekovoj Gruzii]. Istoricheskij vestnik / Historical Reporter. 2017. Vol. 20. P. 106–135.

Ключевые слова: структура Грузинской церкви, два католикосата, Мцхета и Бичвинта (Пицунда), притязания Антиохии, патриарх Антиохийский Михаил.

Key Words: the structure of the Georgian Church, two Catholicosates, Mtskheta and Bichvinta (Pitsunda), the claims of Antioch, Patriarch Michael of Antioch.

   Abstract

The church of Georgia, ever since its foundation in the early 4th century AD, was quite closely related to the Antioch church. These relations were based not only on religious matters but involved both politics and religion. Patriarchs of Antioch, vicars of the Chair of St Peter, the chief apostle, had always aspired to the leadership over all the other chairs in the Eastern Diocese of the Byzantium — not only Georgia but Jerusalem as well. At the time of the Joint Monarchy in the 10th–15th centuries, the Georgian hierarchs had to resort to the summits of eloquence and knowledge in order to be able to reject those claims. At the time of disintegration of the Georgian kingdom that entered the crucial stage by the middle of the 15th century, Antioch and its patriarchs had become in demand in Georgia. To them Georgia was one of the most significant sources of income in the conditions of Ottoman supremacy in the Middle East. Patriarch Michael III of Antioch was probably the most famous but by far not the only representative of apostle Peter’s chair in Georgia. He granted the feudal lords of Georgia what they had so much aspired for — a chance to legitimate their centrifugal ambitions. In the conditions of an ongoing conflict with the weakening royal power in Tbilisi getting control of their ‘own’ ecclesiastical structure virtually insured the former vassals with success in this confrontation. It was thanks to the resourcefulness and activity of Michael III that West Georgian (or Abkhazian) Catholicate gained independence from the Catholicos of All Georgia in Mtskheta in the 15th century, hereby also gaining independence from the Georgian kings in Tbilisi. The rendered text, a composition titled «The Instruction in Faith» and ascribed to Patriarch Michael, is the first translation from ancient Georgian into Russian and a heretofore unprecedented attempt to analyze it. An extensive glossary was necessary in order to give a general idea of the peculiarities of the canonical system of the Georgian church, i.e. coexistence of two Catholicates as well as reconstruct the historical context. Without it might be quite difficult to draw any relevant conclusions from the present document.

   Анотация

Грузинскую церковь с самого ее основания в начале IV века с Антиохийским престолом связывали весьма тесные, можно сказать, интенсивные отношения. Они лежали не только сугубо в религиозной, но и в церковно-политической плоскости. Патриархи Антиохии – наместники кафедры Петра, главы апостолов – всегда имели претензии на главенство над всеми кафедрами в Восточном диоцезе Византийской империи, не только над Грузией, но и над Иерусалимом. В эпоху объединенной монархии (X-XV вв.) грузинским иерархам не раз требовалось все их красноречие и знания, чтобы аргументированно отклонить эти притязания. 

В период дезинтеграции Грузинского царства, вошедшей в решающую фазу к середине XV века, Антиохия и ее патриархи стали востребованы уже внутри самой Грузии, для которых она служила одним из наиболее существенных источников дохода в условиях османского господства на Ближнем Востоке.

Антиохийский патриарх Михаил III стал, возможно, самым известным, но далеко не единственным представителем кафедры апостола Петра в Грузии, который дал грузинским феодалам то, что им было нужно в тот исторический момент больше всего – возможность легитимации своих центробежных устремлений. В условиях ожесточенной борьбы со слабевшей царской властью в Тбилиси установление контроля над «собственной» церковной структурой практически гарантировало бывшим вассалам успех в этом противостоянии. Именно благодаря ресурсам и активности Михаила III  из-под власти католикосов-патриархов всея Грузии в Мцхета (а значит, и грузинских царей в Тбилиси) в том же XV в. вышел Западногрузинский (Абхазский) католикосат.

Представленный текст приписываемого патриарху Михаилу сочинения под кратким заглавием «Наставление в вере» является его первым переводом с древнегрузинского на русский язык и первой попыткой его анализа в отечественной историографии. Столь обширный комментарий сделался необходим для того, чтобы в самых общих чертах описать особенности канонического строя Грузинской церкви (одновременное существование двух католикосатов) и попытаться воссоздать контекст эпохи, без чего весьма трудно сделать корректные выводы из данного памятника.

   References

   1. «Anonymous Georgian “Chronograph” of the XIV century». Translation from ancient Georgian by G.V. Culaja. Editor L.O. Basheleishvili. Vol. I. Text. [«Anonimnyj gruzinskij “Hronograf ” XIV veka». Per. so starogruz. G.V. Culaja. Otv. red. L.O. Basheleishvili. Vyp. I. Tekst], Moscow, 2005.

2. Berdzenishvili N. «Questions of Georgia’s history» [«Voprosy istorii Gruzii»], Book V. Tbilisi, in Georgian. 1971.

3. Bakradze D. «Caucasus in the ancient monuments of Christianity» Acts collected by the Caucasian Archeographical Commission [«Kavkaz v drevnih pamjatnikah hristianstva» Akty, sobrannye Kavkazskoj arheograficheskoj komissiej]. Vol. V. Tiflis, 1871.

4. Basheleishvili L.O. «VIII century Georgian hagiographical monument (“The Martyrdom of St. Abo Tbileli” by Ioane Sabanisdze)» [«Gruzinskij agiograficheskij pamjatnik VIII v. (“Muchenichestvo sv. Abo Tbileli” Ioanje Sabanisdze)»]. Bulletin of Moscow University. Series 13. Oriental. 2006. № 4.

5. Vakhushti Batonishvili. «Geography of Georgia», Book 1. «Samtskhe» [«Geografija Gruziji. Kn. 1. Samche»]. Publisher M. Janashvili. Tbilisi, in Georgian. 1892.

6. Javakhishvili I. «The history of the Georgian people» [«Istorija gruzinskogo naroda»]. Vol. IV. Tbilisi, in Georgian. 1979.

7. Kakabadze S. «Catholicos Act and its preparation time» [«Zakon katolikosa i vremja ego sostavlenija»]. Tbilisi, in Georgian. 1913.

8. Kakabadze S. «The rite of coronation, compiled at the beginning of the XIII

century» [«Obrjad koronacii, sostavlennyj v nachale XIII v.»]. Tbilisi, in Georgian. 1913.

9. Kakabadze S.S. «The religious commandment. Text» [«Religioznaja zapoved’. Tekst»]. Tbilisi, in Georgian. 1913.

10. Kakabadze S. «Church documents of Western Georgia» [«Cerkovnye dokumenty Zapadnoj Gruzii»]. Vol. I. Tbilisi, 1925.

11. Lamberti Arcangelo. «Description of Colchis or Samegrelo by priest Lamberti, a missionary of the Congregation for the propagation of the Christian faith». Notes of the Odessa Society of History and Antiquities [«Opisanie Kolhidy ili Mingrelii, o. Lamberti, missionera Kongregacii dlja rasprostranenija

hristianskoj very». Zapiski Odesskogo obshhestva istorii i drevnostej]. Vol. 10. Odessa, 1877.

12. Mroveli Leonti. «Life of the Kartli kings. Abstract of information about Abkhazia, peoples of the North Caucasus and Dagestan». Translation from Georgian by G.V.Culaja [«Zhizn’ kartlijskih carej. Izvlechenie svedenij ob abhazah, narodah Severnogo Kavkaza i Dagestana»]. Moscow, 1979.

13. Nasrallah Jh Mgr. «Chronologie des patriarches melchites d’Antioche de 1250

a 1500». Jerusalem, 1968.

14. «Essays on the history of Georgia». Vol. III. Georgia in XI–XV centuries [«Ocherki istorii Gruzii». T. III. Gruzija v XI–XV vv.]. Tbilisi, 2002.

15. «Monuments of Georgian law». Texts issued, notes and comments supplied

Professor I.S. Dolidze. Vol. III. «Church legislative monuments (XI–XIX centuries)» [«Pamjatniki gruzinskogo prava». Teksty izd., primech. i kom.

snab. prof. I.S. Dolidze. T. III. Cerkovnye zakonodatel’nye pamjatniki (XI–XIX vv.)]. Tbilisi, in Georgian.

16. Siradze R. «Georgian hagiography» [«Gruzinskaja agiografija»]. Tbilisi, in

Georgian. 1985.

17. Walbiner C.-M. «Accounts on Georgia in the Works of Makāriyūs Ibn

Al-Zaīm». Parole de l’Orient. 1996. № 21.

18. Walbiner C.-M. Die Beziehungen zwischen dem Griechisch-Orthodoxen

Patriarchat von Antiochia und der Kirche von Georgien vom 14. bis zum 18.

Jahrhundert //Le muséon revue d’études orientales. Tome 114 — Fasc. 3–4.

Louvain-la-neuve, 2001.

 

 


Номер журнала, к которому относится содержание