Содержание

Брюн С.П. Церкви Востока пред крестоносным правителем заморской земли: князь Боэмунд IV одноглазый и христиане Леванта



     С.П. Брюн  Церкви Востока пред крестоносным правителем заморской земли: князь Боэмунд IV одноглазый и христиане Леванта // Исторический вестник. 2017. Т. ХХ. С. 58—81.

   Brun S.P. The Church of the East before the crusading Governor of overseas territories: the Prince boemondo of Sicily, here IV one-eyed and the Christians of the Levant [Cerkvi Vostoka pred                               krestonosnym pravitelem zamorskoj zemli: knyaz' Boemund IV odnoglazyj i hristiane Levanta]. Istoricheskij vestnik / Historical Reporter. 2017. Vol. 20. P. 58–81.


   Key Words: the Principality of Antioch, the War for the Inheritance,  Cilician Armenia, Antioch Orthodox Church, Crusades, Middle Easte Christianity.

    Ключевые слова: Антиохийское княжество, война за Антиохийское наследство, Киликийская Армения, Антиохийская православная церковь, Крестовые походы, ближневосточное                                              христианство.


   Abstract

The article is dedicated to the ecclesiastical policies of one of the most outstanding Crusader rulers of Outremer — Bohemond IV the One-eyed, Prince of Antioch (1198–1199/ 1201–1216/1219–1233) and Count of Tripoli (1187– 1233). During the long years of his reign, Bohemond IV was excommunicated several times by both — the Pope of Rome and the Latin Patriarchs in the East. He spent a major part of his campaigns fighting Christian, rather than Muslim adversaries. He was guilty of persecuting Latin clergymen, fighting an open war with the Knights Hospitaller, of murdering the Latin Patriarch of Antioch. At the same time, Bohemond IV went much farther than his predecessors in patronizing and contacting the Eastern Christian communities. He allowed his son Philip to join the Armenian Apostolic Church. With a significant part of his nobles and retinue he accepted sacraments and took part in church services, performed by Byzantine and Melkite clergy. Moreover, he reinstated the Greek Orthodox Patriarchate of Antioch in the Levant — an act which had lasting consequences, and whose legacy outlived both Bohemond IV and the Crusader domination in the East. The acts and policies of Bohemond IV reveal an entirely new phase of Crusader interaction with the Christian East, a phase that breaks a great number of stereotypes and thus has immense significance for our understanding of Medieval History

   Анотация

Статья посвящена церковной политике одного из самых выдающихся крестоносцев-правителей Утремера-Боэмунда IV одноглазого, князя Антиохийского (1198-1199/ 1201-1216/1219-1233) и граф Трипольский (1187– 1233). За долгие годы своего правления Боэмунд IV был несколько раз отлучен от церкви обоими — Папой Римским и латинскими патриархами на востоке. Он провел большую часть своих кампаний, сражаясь с христианскими, а не мусульманскими противниками. Он был виновен в преследовании латинских священнослужителей, в открытой войне с рыцарями-госпитальерами, в убийстве латинского Патриарха Антиохии. В то же время Боэмунд IV пошел гораздо дальше своих предшественников в покровительстве и контактах с восточными христианскими общинами. Он позволил своему сыну Филиппу присоединиться к Армянской Апостольской Церкви. Со значительной частью своей знати и свиты он принимал таинства и принимал участие в церковных службах, совершаемых византийским и Мелкитским духовенством. Более того, он восстановил греческий православный патриархат Антиохии в Леванте — акт, который имел длительные последствия, и чье наследие пережило как Боэмунда IV, так и господство крестоносцев на востоке. Действия и политика Боэмунда IV раскрывают совершенно новую фазу взаимодействия крестоносцев с христианским Востоком, фазу, которая ломает множество стереотипов и поэтому имеет огромное значение для нашего понимания средневековой истории.


   References 

1. Aerts W.J. Nikon of the Black Mountain. Logos 31 (Translation) // East and

West in the Medieval Eastern Mediterranean. Antioch from the Byzantine

Reconquest until the End of the Crusader Principality. Leuven, 2006.

2. Auvray L., ed. Les Registres de Grégoire IX. Paris, 1896.

3. Brun S.P. Romei i franki v Antiohii, Sirii i Kilikii XI–XIII vv. K istorii soprikosnovenija latinskih i vizantijskih hristian na rubezhah Vostoka.

M.: Maska, 2015.

4. Cahen C. La Syrie du Nord a l’époque des Croisades et la principaute franque

d’Antioche. Paris, 1940.

5. Chronique de Michel le Grand, Patriarche des Syriens Jacobite. Venise, 1868.

6. Delaville le Roulx J., ed. Cartulaire général de l’Ordre des Hospitaliers de Saint

Jean de Jérusalem (1100–1311). Paris, 1894.

7. Fulcheri Carnotensis. Historia Hierosolymitana. Heidelberg, 1913.

8. Guillaume de Tyr. Historia rerum in partibus transmarinis gestarum // RHC

Occ. I. Paris, 1844.

9. Hamilton B. Aimery of Limoges, Latin Patriarch of Antioch (c. 1142–1196),

and the Unity of the Churches // East and West in the Crusades States. Context — Contacts — Confrontations. Vol. II. Leuven, 1999.

10. Hamilton B. The Latin Church in the Crusader States. The Secular Church.

London, 1980.

11. Innocentius III Pontifex Romanus. Epistolae // PL. Vol. 215–216. Paris, 1855.

12. Les gestes des Chiprois. Geneva, 1887.

13. L’Estoire de Eracles Empereur et la conqueste de la terre d’Outremer // RHC

Occ. II. Paris, 1859.

14. Le Strange G. Palestine under the Moslems. A Description of Syria and the

Holy Land from AD 650 to 1500. London, 1890.

15. Oliver of Paderborn. The Capture of Damietta // Bird J., Peters E., Powell J.M.,

ed. Crusade and Christendom. Annotated Documents in Translation from

Innocent III to the Fall of Acre, 1187–1291. Pennsylvania State University,

2013.

16. Panchenko K.A. Blizhnevostochnoe Pravoslavie pod osmanskim vladychestvom. Pervye tri stoletija. 1516–1831 gg. M.: Indrik, 2012.

80 С.П. БРЮН

17. Philippe de Navarre. Livre de forme de plait // RHC Lois I.

18. Riley-Smith J. The Feudal Nobility and the Kingdom of Jerusalem. 1174–1277.

London, 1973.

19. Stone M.E., Kedar B.Z. A Notice about Patriarch Aimery of Antioch in an

Armenian Colophon // Apocrypha, Pseudepigrapha and Armenian Studies:

Collected Papers. Vol. II. Leuven, 2006.

20. Theodore Balsamon. Responsa as Interrogationes Marci // PG. Vol. 138. Paris, 1865.

 

Брюн Сергей Павлович — научный сотрудник Музеев Московского Кремля

Sergei P. Brun — research fellow at the Moscow Kremlin Museums.

 



Номер журнала, к которому относится содержание