Жантиев Д.Р. «Врата Каабы»: Дамаск и сирийский маршрут хаджа в сакральной географии османской Сирии в XVI—XIX вв
DOI: 10.35549/HR.2024.2024.48.008
Жантиев Д.Р. «Врата Каабы»: Дамаск и сирийский маршрут хаджа в сакральной географии османской Сирии в XVI—XIX вв. // Исторический вестник. 2024. Т. XLVIII. С. 224–239.
Zhantiev D.R. The Gate of the Kaaba: Damascus and the Syrian Hajj Route in the Sacred Geography of Ottoman Syria from the 16th to the 19th Centuries // Historical Reporter. 2024. Vol. 48. P. 224–239.
Аннотация
В статье анализируются взаимосвязи между ролью Дамаска как одного из двух важнейших отправных пунктов маршрутов хаджа и восприятием города как сакрального пространства в османскую эпоху. Особое внимание уделяется традиции организации османскими властями сирийского каравана хаджа, монументальному строительству в Дамаске религиозных сооружений при попечительстве османских властей, а также распространению практики почитания гробниц суфийских шейхов и святых. На протяжении четырех веков османского господства над Сирией (1516—1918) османские правители расценивали сирийский маршрут хаджа как продолжение «Султанской дороги» от Стамбула до Дамаска, который, в свою очередь, воспринимался в качестве «Врат Каабы». Османские вакуфные комплексы XVI в. в Дамаске органично соседствовали с более старинными постройками и сыграли особо значимую роль в «османизации» сакрального пространства города как в институциональном, так и в пространственно-визуальном плане. Давняя традиция посещения прибывающими в Дамаск паломниками Омейядской мечети с ее реликвиями стала дополняться посещением могилы «Величайшего шейха» Ибн Араби и величественных османских мечетей, возведенных при попечении султанов и их наместников. Особую роль в расширении сакральной географии Дамаска в османскую эпоху играли суфийские братства. Контроль над Дамаском как отправным пунктом хаджа способствовал поддержанию и укреплению авторитета османских султанов как халифов и хранителей исламских святынь Мекки и Медины.
Abstract
The article explores the connections between Damascus's role as one of the two main starting points for the Hajj routes and its reputation as a sacred ground during the Ottoman period. Special attention is given to the Ottoman authorities' tradition of organizing the Syrian Hajj caravan, the monumental construction of religious buildings in Damascus under Ottoman patronage, and the widespread practice of venerating the tombs of Sufi sheikhs and saints. Over four centuries of Ottoman rule in Syria (1516-1918), the Ottoman rulers viewed the Syrian Hajj route as an extension of the 'Sultan's Road' from Istanbul to Damascus, which was in turn seen as the 'Gate of the Kaaba'. Ottoman waqf complexes from the 16th century in Damascus blended seamlessly with older structures and played a crucial role in the «Ottomanization» of the city's sacred spaces, both institutionally and in terms of their spatial and visual impact. The longstanding tradition of pilgrims visiting the Umayyad Mosque and its relics upon arriving in Damascus was enriched by visits to the tomb of 'The Greatest Sheikh' Ibn Arabi and the grand Ottoman mosques built under the supervision of the sultans and their viceroys. Sufi brotherhoods played a pivotal role in expanding the sacred geography of Damascus during the Ottoman era. Control over Damascus as the starting point for the Hajj contributed to maintaining and strengthening the authority of the Ottoman sultans as caliphs and guardians of the Islamic holy sites of Mecca and Medina.
Ключевые слова: Дамаск, Сирия, Османская империя, хадж, Мекка, Мединаю
Key Words: Damascus, Syria, Ottoman Empire, Hajj, Mecca, Medina.
Жантиев Дмитрий Рустемович — кандидат исторических наук, доцент кафедры истории стран Ближнего и Среднего Востока Института стран Азии и Африки МГУ имени М.В. Ломоносова.
Dmitriy R. Zhantiev — C.Sc. (History), Associate Professor at the Moscow State University, Institute of Asian and African Studies.