Содержание

Войтенко А.А. «Пространство святых» как особенность сакральной географии поздней Античности (на примере Египта)

DOI: 10.35549/HR.2024.2024.48.002

Войтенко А.А. «Пространство святых» как особенность сакральной географии поздней Античности (на примере Египта) // Исторический вестник. 2024. Т. XLVIII. С. 62–81.

Аннотация

В статье предпринято исследование типов христианских сакральных пространств в период поздней Античности. Автор статьи считает храм (церковь) и монастырь наиболее адекватными типами таких пространств в социологическом плане. Однако в поздней Античности к ним присоединяется еще один феномен, который можно обозначить как «пространство святых». Этот феномен имел два типа: пространство, сформированное вокруг мощей святых (прежде всего мучеников), и «cиловое поле», образуемое вокруг живых святых (прежде всего монахов). В поздней Античности, как представляется автору статьи, это пространство обладало определенной автономией по отношению к храму и монастырю. Причины этого феномена лучше всего объясняет П. Браун: в условиях эрозии старых (античных) структур и только еще кристаллизации новых (средневековых) «локус» сверхъестественного в общественных представлениях переходит к отдельным людям. Соответственно, при окончательной институционализации новых «безличных агентов» пространство святых потеряло свою автономность и встроилось в сакральное пространство храма или монастыря.

Ключевые слова: поздняя Античность, византийский Египет, Абу Мина, Калат Симан, позднеантичные святые.

Войтенко Антон Анатольевич — доктор исторических наук, ведущий научный сотрудник, Центр египтологических исследований РАН.

***

Voytenko A.A.«The Space of the Saints» as a Feature of the Sacred Geography in Late Antiquity (Using the Example of Egypt) // Historical Reporter. 2024. Vol. 48. P. 62–81.

Abstract

The article focuses on a study of the types of Christian sacred spaces (sacra spatia) during the period of late Antiquity. The author considers the identification of a temple (a church) and a monastery as the most adequate types of sacra spatia in sociological context. However, in late Antiquity they were joined by another phenomenon, which can be designated as the «space of the saints» (spatio sanctorum). This phenomenon had two types: a space formed around the relics of saints or «dead saints» (primarily martyrs), and a «force field» (locus potestatis) formed around living saints or «holy men» (primarily monks). In late Antiquity, this space seems to have a certain autonomy in relation to a church and a monastery. The reasons for this phenomenon are best explained by Peter Brown: in conditions of erosion of old (antique) structures and only rising new (medieval) ones, the locus of the supernatural in public oppinions passed to an individual man. Accordingly, with the final institutionalization of new «impersonal agents», the space of saints has lost its autonomy and been integrated into the sacred space of a church or a monastery.

Key Words: late Antiquity, Byzantine Egypt, Abu Mena, Qal‘at Seman, Holy Man.

Anton A. Voytenko — D.Sc. (History), Centre for Egyptological Studies of the Russian Academy of Sciences.

***

References

  1. A Treasury of Russian Spirituality / Ed. by G.P. Fedotov. N.Y., 1965.
  2. Alexandrovsky B.N. From experiences in foreign lands. Memories and meditations of a former emigrant [Iz perezhitogo v chuzhikh krayakh. Vospominanija i dumy byvshego emigranta]. Moscow, 1969. \
  3. Antonini L. Le chiese cristiane nell’Egitto dal IV al IX secolo // Aegyptus 20. 1940. P.129–208.
  4. Barison P. Ricerche sui monasteri dell’Egitto bizantino ed arabo // Aegyptus 18. 1938. P.29–148.
  5. Brown P. Society and the Holy in Late Antiquity. Berkely — Los Angeles— Oxford, 1982.
  6. Butler K. The Arab conquest of Egypt and the last thirty years of the Roman dominion. Oxford, 1902.
  7. Coptic martyrdooms etc. in dialect of Upper Egypt / Ed. with English translation by E.A.W. Budge. L., 1914.
  8. Derda T. Czy «Marea» to Marea? Rzymcki ośrodek przemysłowy i wielkie miasto bizantyńskie w regione Mareotis (koło Aleksandrii). https://projekty.ncn.gov.pl/opisy/372313-pl.pdf (accessed 2 March 2023).
  9. Derda T., Gwiazda M., Barański T., Pawlikowska-Gwiazda A., WieczorekD.F. Excavations in the northern and eastern parts of the Byzantine town at Marea // Polish Archaeology in the Mediterranean. Vol. 29/2. 2020. P.551–575. https://doi.org/10.31338/uw.2083-537X. pam29.2.24.
  10. Derda T., Gwiazda M., Pawlikowska-Gwiazda A. Development of a settlement on the northeastern promontory at ‘Marea’ // Polish Archaeology in the Mediterranean. Vol. 29/2. 2020. P.531–550. https:// doi.org/10.31338/uw.2083-537X.pam29.2.23.
  11. Florovsky G. Paths of Russian theology [Puti russkogo bogoslovija]. Paris, 1937.
  12. Grossmann P. Abu Mina // Coptic Encyclopedia. N.Y., 1991. Vol. 1. P.24–29.
  13. Grossmann P.Abu Mina I. Die Gruftkirche und die Gruft. Mainz, 1989.
  14. Grossmann P. Abu Mina, a Guide to the Ancient Pilgrimage Center. Cairo, 1986.
  15. Historia monachorum in Aegypto / Éd. crit. рar A.-J. Festugière. Bruxelles, 1961 (Subsidia Hagiographica 34).
  16. History of Egyptian monks / Translation, comments, introduction by N.A. Kul’kova [Istorija egipetskikh monakhov / Perevod, kommentarii, vstupitel’naja stat’ja N.A. Kul’kovoy]. Moscow, 2001.
  17. Kaufmann C.M. Die Ausgrabung der Menas-Heiligtumer in der Mareotis-Wüste. I-III Vorbericht. Cairo, 1906–1908.
  18. Kaufmann C. M. Die Menasstadt und das Nationalheiligtum der altchristlichen Ägypter in der westalexandrinischen Wüste. Vol. 1. Leipzig, 1910.
  19. Marea I. Byzantine Marea: Excavations in 2000–2003 and 2006 / Ed. by H. Szymańska, K. Babraj. Kraków, 2008 (Biblioteka Muzeum Archeologicznego w Krakowie 4).
  20. Modular construction in Byzantine Marea (Egypt). https:// archeowiesci.pl/en/modular-construction-in-byzantine-marea-egypt/ (accessed 2 March 2023).
  21. Obłuski A. The Monasteries and Monks of Nubia. Warsaw, 2019.
  22. Papaconstantinou A. Le culte des saints en Égypte des Byzantins aux Abbassides. L’apport des inscriptions et des papyrus grecs et coptes. Paris, 2001.
  23. Rat’kovsky I.S., Khodyakov M.V. History of Soviet Russia [Istorija sovetskoy Rossii]. St. Petersburg, 2001.
  24. Taft R.F. The Byzantine Rite. A Short History [Vizantijskij cerkovnyy obrjad. Kratkij ocherk]. Moscow, 2001.
  25. Voytenko A.A. Saint Onnophrius the Great in the hagiographic tradition (IV–XV cent.). Dissertation for the degree of Doctor of Historical Sciences [Svyatoy Onufrij Velikij v agiograficheskoy traditsii (IV–XV vv.). Dissertazija na soiskanie uchenoy stepeni doktora istoricheskikh nauk]. Moscow, 2017.
  26. Voytenko A.A. Parish or Synaxaria? To the Basic Elements of ReligiousSelf-Identity of Ethno-Confessional Communities of the Christian Orient // Vestnik Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya 4. Istoriya. Regionovedenie. Mezhdunarodnye otnosheniya [Science Journal of Volgograd State University. History. Area Studies. International Relations]. Vol. 24. no. 6. 2019. P.272–283. DOI: https://doi.org/10.15688/jvolsu4.2019.6.21 [Prikhod ili svjatcy? K voprosu o bazovykh elementakh religioznoysamoidentifikacii etnokonfessional’nykh obshchin Khristianskogo Vostoka].
  27. Wielgosz-Rondolino D., Gwiazda M. Marea Season 2014: Excavation in house H1 // Polish Archaeology in the Mediterranean. Vol. 25. 2016. P.115–126.
Обратно к содержанию