Содержание

В.В. Хутарев-Гарнишевский. «Прежние цели теперь не имеют значения». Путешествие в Россию турецкого министра-панисламиста Махмуда Эсада летом 1913 г. в освещении царской полиции



В.В. Хутарев-Гарнишевский. «Прежние цели теперь не имеют значения». Путешествие в Россию турецкого министра-панисламиста Махмуда Эсада летом 1913 г. в освещении царской полиции // Исторический вестник. 2019. Т. ХXХ. С. 42—79. DOI: 10.35549/HR.2020.27.64.002

V.V. Hrustalev-Garnishevskiy. «Former Goals Have Lost their Significance». Trip to Russia of a Turkish Panislamik-Minister Mahmud Esad in the Summer of 1913 as Depicted by Tsar’s Police [«Prezhnie celi teper' ne imeyut znacheniya». Puteshestvie v Rossiyu tureckogo ministra-panislamista Mahmuda Esada letom 1913 g. v osveshchenii carskoj policii]. Istoricheskij vestnik / Historical Reporter. Vol. 30. 2019. P. 42—79. DOI: 10.35549/HR.2020.27.64.002


Ключевые слова: панисламизм, татарский национализм, Махмуд Эсад-эфенди, русско-турецкие отношения, политический сыск.

Key words: Pan-Islamism, Ottoman Minister Mahmud Esad Efendi, Tatar Nationalism, Russian-Ottoman Relations, Political Investigation.


Abstract

The origin of Political Islamism, one of the most radical ideologies of the 20th C., goes back to the second half of the 19th C. Ideas of Pan-Islamism. In Russia those ideas began to gain momentum in 1905—1906, being opposition and a part of the revolutionary movement, they then developed into an extensive cultural, educational and political movement, with the Ottoman Empire as the spiritual and ideological landmark. The Ottoman authorities fully supported both moderate and radical Pan-Islamists and Pan-Turkists.

Published here are the analytic reports and supervision materials by domestic police intelligence and governors focused on the Ottoman Minister Mahmud Esad Efendi’s trip to Russia in 1913. He visited almost every Pan-Islamic hub in the European part of Russia met with eminent Pan-Islamists — politics, entrepreneurs and Muslim Publishers. That visit on the edge of the inevitable World War I was an «inspection» of the pro-Ottoman forces of Russian Society. At that moment, the Ottoman Empire was still hesitant about which side to take — the Triple Alliance or the Entente — whether to act against Russia or to avoid direct military confrontation.

Russian Authorities were caught off guard by that unexpected informal visit of Mahmud Esad. Only in the middle of the journey, after Orenburg and Ufa, the real goal — to investigate Pan-Islamic disposition and provide informal tactical guidelines for further social and political activity — was clear to the Ministry of Internal Affairs. Fr om that moment, Mehmed Esad was kept under constant surveillance by officials wh ere possible and by police spies. Surveillance reports and Mahmud Esad’s interview about his journey are the sources of great interest not only for the investigation of the Russian-Ottoman relations of that time but also for examining Pan-Islamism and Tatar Nationalism in Russia. In the article are published the documents of the special police counterintelligence unit of the Ministry of Internal Affairs from the 1913 State Archive of the Russian Federation (GARF).


Аннотация

Политический исламизм, одна из ведущих радикальных идеологий XX века, уходит своими корнями во вторую половину века XIX к идеям панисламизма. В России они стали набирать силу в 1905 – 1906 гг. как часть оппозиционного и революционного движения и вылились в широкое культурно-просветительское и политическое движение, считавшее своим духовным и идейным ориентиром Османскую империю. Турецкие власти оказывали всемерную поддержку как умеренным, так и радикальным российским панисламистам и пантюркистам. Публикуемые документы представляют собой материалы наблюдения и аналитические отчеты руководителей политического сыска и губернаторов поездке в Россию турецкого министра Махмуда Эсада эфенди в 1913 г. Объехав почти все мусульманские центры Европейской России, он встретился с видными панисламистами из числа политиков, предпринимателей и издателей-мусульман. Этот визит стал «смотром» протурецких сил российского общества накануне неизбежно приближавшейся Первой мировой войны. В тот момент Турция колебалась с решением, какую же сторону ей занять в грядущем конфликте, Антанты или Тройственного союза, выступать ли ей против России или избежать прямой военной конфронтации. Русские власти не были уведомлены о готовившемся в неофициальном форме частной поездки визите Махмуда Эсада и были застигнуты врасплох. Только на середине его путешествия после прибытия в Оренбург и Уфу руководству МВД стала ясна его истинная цель – разведать настрой панисламистов и дать им неформальные указания по тактике общественно-политической деятельности. С этого момента за ним была установлена постоянная неотступная слежка, как при возможности гласная, так и негласная через филёров. Отчеты о ней, а также интервью самого Махмуд Эсада о поездке представляют значительный интерес не только в качестве источников по русско-турецким отношениям 1910-х гг., но и для изучения панисламизма и татарского национализма в России. В статье убликуются документы Особого отдела Департамента полиции МВД за 1913 г., хранящиеся в Государственном архиве РФ.


References

1. Georgiev A.V. Balkan Wars and Russia [Balkanskie vojny i Rossija]. History of Russian Foreign Policy [Istorija vneshnej politiki Rossii]. The end of the XIX — the beginning of the XX century (From the Russian-French Union to the October Revolution) [Konec XIX — nachalo XX veka (Ot russkofrancuzskogo sojuza do Oktjabr’skoj revoljucii)]. Moscow: International Relations, 1997. P. 329.

2. Kцse M. Osmanlı Son Donem Hukukcularından Seydişehirli Mahmut Esadın Hayatı, Eserleri ve İlmi Kişiliği. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, sayı: 2, 2003. P. 207–217.

3. Mahmud Esad Efendi (encyclopedic article). [https://www.biyografya.com/biyografi/15722]. electronic resource: Biyografya.

4. Notes by Jemal Pasha, 1913–1919 [Zapiski Dzhemal’-pashi]. Trans. from English B.T. Rudenko. Tiflis, 1923. P. 38.

5. Rozhanov F.S. Notes on the history of the revolutionary movement in Russia (until 1913) [Zapiski po istorii revolyutsionnogo dvizheniya v Rossii (do 1913 goda)]. Edition of the Police Department. St. Petersburg, 1913. P. 333–342.

6. Sibgatullina A.T. Contact Muslim Turks of the Russian and Ottoman empires at the ruezhe of the 19th–20th centuries [Kontakty tyurokmusulman Rossiyskoy i Osmanskoy imperiy na rubezhe XIX–XX vv]. Moscow: Institute of Oriental Studies, RAS, 2010. P. 167–187.

7. Sibgatullina A.T. Stay of Mahmud Esad in Russia [Prebyvanie Mahmuda Esada v Rossii]. Bulletin of the Russian State Humanitarian University. Series: Political Science. Story. International relationships [Vestnik RGGU. Seriya: Politologiya. Istoriya. Mezhdunarodnye otnosheniya]. 2009. No. 8. P. 77–84.

8. Sibgatullina A.T., A. Alp. Until now, you have been famous for your loyalty and do not part with this wonderful quality! (On the journey of Mahmud Esad efendi in Russia in 1913) [[Do sikh por vy slavilis svoim vernopoddannichestvom i s etim prekrasnym kachestvom ne rasstavaytes! (O puteshestvii Mahmuda Esada efendi v 1913 g. po Rossii)]. [http://www.archive.gov.tatarstan.ru/magazine/go/anonymous/main/?path=mg:/

numbers/2008_].2008.

10. Tuna M.Ц. Imperial Russia’s Muslims. Islam, Empire, and European Modernity, 1788–1914. Cambridge, UK: Cambridge university press, 2015. P. 213.

11. Tьrkoğlu İ. Huseyin Hilmi Pasha and sir Mahmud Esad’s Volga — Ural Travels. Tatarica. Research Journal of Kazan Federal University. № 3. 2014. P. 141–143.

12. Yildirir M., Curabaz B. Historical Development of Turkish Cadastre: Cadastral works during Ottoman Empire, Legislative Regulations and Reflections to Republic of Turkey. [http://fig.net/resources/proceedings/fig_proceedings/fig2018/papers/fig10a/FIG10A_yildirir_curabaz_9...] International Federation of Surveyors (FIG). 2018.


Номер журнала, к которому относится содержание