Панченко К.А. Христианская сакральная география плато Каламун в Средневековье и Новое время

DOI: 10.35549/HR.2024.2024.48.004
Панченко К.А. Христианская сакральная география плато Каламун в Средневековье и Новое время // Исторический вестник. 2024. Т. XLVIII. С. 112–131.
Panchenko C.A. Christian Sacred Geography of the Kalamun Plateau in the Middle Ages and Modern Era // Historical Reporter. 2024. Vol. 48. P. 112–131.
Аннотация
В статье рассматриваются пути эволюции христианской сакральной географии на примере плато Каламун в центральной Сирии (селения Сайдная, Маалула, Кара и др.), до недавнего времени – области компактного расселения христиан и бытования новоарамейского языка. По данным археологии и искусствоведения, древнейшая фаза выстраивания христианского сакрального ландшафта в регионе относится к ранневизантийской эпохе (IV–VI вв.). После полосы «темных веков» (VII–X вв.) появляется целый ряд письменных источников, позволяющих реконструировать систему св. мест региона, начиная с XI в. Большая часть этих текстов связана с культом Сайднайской иконы Богоматери, выступавшей в Высокое Средневековье святыней общехристианского масштаба. С XV в. уровень почитания Сайднайской иконы снижается до регионального, а с XVII в. заметно сокращение христианского населения плато Каламун вследствие миграций и исламизации, вслед за чем деградирует система местной сакральной географии. Различные фазы этого упадка отражены путешественниками кон. XVII–XIX вв.
Abstract
The article explores the evolution of Christian sacred geography, as exemplified by the Kalamun Plateau in central Syria (including the villages of Sednayah, Maalula, Qara, etc.), which until recently was an area densely populated by Christians, where the New Aramaic language was spoken. Insights from archaeology and art history indicate that the earliest phase of Christian sacred landscape's emergence in the region dates back to the early Byzantine period (4th—6th centuries). Following a period known as the «Dark Ages» (7th—10th centuries), numerous written sources emerged that facilitate the reconstruction of the region's sacred site system, starting from the 11th century. Most of these sources are associated with the veneration of the Icon of Our Lady of Sednayah, which was considered a pan-Christian relic during the High Middle Ages. From the 15th century onward, worship of the Sednayah Icon shrank to just the regional level, and in the 17th century, the Christian population of the Kalamun Plateau began to decline noticeably due to migration and the spread of Islam; the local sacred geography system deteriorated as a result. The various stages of this decline are documented by travellers in the late 17th through 19th centuries.
Ключевые слова: Сакральная география, Христианский Восток, Сирия, арабы-христиане, паломничество, Сайдная, Маалула, Кара.
Key Words: Sacred Geography, Christian East, Syria, Christian Arabs, Pilgrimage, Sednayah, Maalula, Qara.
Панченко Константин Александрович – доктор исторических наук, профессор кафедры Истории стран Ближнего и Среднего Востока Института стран Азии и Африки МГУ имени М.В. Ломоносова.
Сonstantin A. Panchenko — D.Sc. (History), Professor of the Institute of Asian and African Studies of the Moscow State University, Department of Middle Eastern and Central Asian Studies.