Содержание

Панченко К.А. Христианская сакральная география плато Каламун в Средневековье и Новое время

DOI: 10.35549/HR.2024.2024.48.004

Панченко К.А. Христианская сакральная география плато Каламун в Средневековье и Новое время // Исторический вестник. 2024. Т. XLVIII. С. 112–131.

Аннотация

В статье рассматриваются пути эволюции христианской сакральной географии на примере плато Каламун в центральной Сирии (селения Сайдная, Маалула, Кара и др.), до недавнего времени – области компактного расселения христиан и бытования новоарамейского языка. По данным археологии и искусствоведения, древнейшая фаза выстраивания христианского сакрального ландшафта в регионе относится к ранневизантийской эпохе (IV–VI вв.). После полосы «темных веков» (VII–X вв.) появляется целый ряд письменных источников, позволяющих реконструировать систему св. мест региона, начиная с XI в. Большая часть этих текстов связана с культом Сайднайской иконы Богоматери, выступавшей в Высокое Средневековье святыней общехристианского масштаба. С XV в. уровень почитания Сайднайской иконы снижается до регионального, а с XVII в. заметно сокращение христианского населения плато Каламун вследствие миграций и исламизации, вслед за чем деградирует система местной сакральной географии. Различные фазы этого упадка отражены путешественниками кон. XVII–XIX вв.

Ключевые слова: Сакральная география, Христианский Восток, Сирия, арабы-христиане, паломничество, Сайдная, Маалула, Кара.

Панченко Константин Александрович – доктор исторических наук, профессор кафедры Истории стран Ближнего и Среднего Востока Института стран Азии и Африки МГУ имени М.В. Ломоносова.

***

Panchenko C.A. Christian Sacred Geography of the Kalamun Plateau in the Middle Ages and Modern Era // Historical Reporter. 2024. Vol. 48. P. 112–131.

Abstract

The article explores the evolution of Christian sacred geography, as exemplified by the Kalamun Plateau in central Syria (including the villages of Sednayah, Maalula, Qara, etc.), which until recently was an area densely populated by Christians, where the New Aramaic language was spoken. Insights from archaeology and art history indicate that the earliest phase of Christian sacred landscape's emergence in the region dates back to the early Byzantine period (4th—6th centuries). Following a period known as the «Dark Ages» (7th—10th centuries), numerous written sources emerged that facilitate the reconstruction of the region's sacred site system, starting from the 11th century. Most of these sources are associated with the veneration of the Icon of Our Lady of Sednayah, which was considered a pan-Christian relic during the High Middle Ages. From the 15th century onward, worship of the Sednayah Icon shrank to just the regional level, and in the 17th century, the Christian population of the Kalamun Plateau began to decline noticeably due to migration and the spread of Islam; the local sacred geography system deteriorated as a result. The various stages of this decline are documented by travellers in the late 17th through 19th centuries.

Key Words: Sacred Geography, Christian East, Syria, Christian Arabs, Pilgrimage, Sednayah, Maalula, Qara.

Сonstantin A. Panchenko — D.Sc. (History), Professor of the Institute of Asian and African Studies of the Moscow State University, Department of Middle Eastern and Central Asian Studies.

***

References

  1. Abou-Samra G. The Pilgrimage between Saydnaya and Jerusalem according to a manuscript from Bsharre (Lebanon) // ARAM, 18–19 (2006–2007). P. 641–672.
  2. Agnès-Mariam de la Croix, Mère. Icônes Arabes mystères d’Orient. Б.м. 2006.
  3. Bakhit M.A. The Christian Population of the Province of Damascus in the Sixteenth Century / Christians and Jews in the Ottoman Empire. N.Y.; L.,1982. P. 19–66.
  4. Baraz D. The Incarnated Icon of Saidnaya Goes West // Le Museon. T.108–Fasc. 1–2. Louvain. 1995. P. 181–191.
  5. Baṭrīrkiyya al-Anṭākiyya wa sā’ir al-Mašriq li al-Rūm al-Ur u ūks. Dayr Sayyida aydanāyā al-baṭrīrkiy. Wa f li-l-kutub wa-l-ma ṭūṭāt. Dimašq, 1986.
  6. Burns R. Monuments of Syria. An Historical Guide. L.; N.Y., 1999.
  7. Corell Chr., Troupeau G. Ma lula / Encyclopedia of Islam. Vol. 6. P. 308– 309.
  8. Dayr Sayyida aydanāyā al-baṭrīrkiy. Wa f li-l-kutub wa-l-ma ṭūṭāt. P.15; Ma ṭūṭāt abrašiyāt Hamā. № 4 / al-Ma ṭūṭāt al- arabiyya fi abrašiyāt Hums wa Hama wa-l-Lā iqiya li al-Rūm al-Ur ū uks. Bairūt, 1994.
  9. Green J. A Journey from Aleppo to Damascus. L., 1736.
  10. Freskobaldi L. A Journey to the Holy Land [Puteshestviye vo Sviatuyu Zeml’u] / Zapiski ital’yanskih puteshestvennikov XIV v. Moscow, 1982. P. 17–46.
  11. Ḥarfūš I. Ma ṭūṭ Lama‘ // al-Manāra. 1932. N 3. P. 372–374, 406–416.
  12. Immerzeel M. Divine Cavalry: Mounted Saints in Middle Eastern Christian Art / East and West in the Crusader States. III // OLA. 125. Leiden. 2003. P. 265–286.
  13. The Journey of Henry Maundrell, from Aleppo to Jerusalem, A.D. 1697/ Early Travels in Palestine. Ed. T. Wright. N.Y., 1969. P. 383–512.
  14. Husmann H. Die Syrischen Handschriften des Sinai-Klosters Herrkunft und Schreiber // Ostkirchiche Studien. Band 24. Wurzburg, 1975. S.281–308.
  15. Karalevskij C. Antioche // DHGE. T. III. (1924). Col. 563–703.
  16. Keriaky R.E. Saydnaya (History and Ruins): Muassasa al- āl āni li-ṭṭibā a, 1999.
  17. Kr’ukova A.N. Konon / Pravoslavnaya еntsiklopediya. T. XXXVI. Moscow, 2014. P. 648–650.
  18. Makariy III ibn az-Za im. Metropolitans and bishoprics of the Orthodox Church of Antioch in a description of Patriarch Macarius III al-Za im (1665) [Mitropolity I eparhii pravoslavnoy Antiohiyskoy Tserkvi v opisanii patriarha Makariya III az-Za ima (1665 g.)] / Transl. and comm. C.Panchenko // Vestnik tserkovnoy istorii. 2012. № 1-2 (25-26). P. 116–157.
  19. Nasrallah J. Histoire du mouvement littéraire dans l’église melchite du Ve au XXe siècle. Т. 3 (2). Louvain; P., 1981.
  20. Panchenko C.A. Devastation of Kara by Sultan Beybars in 1266 [Razoreniye seleniya Kara sultanom Beybarsom v 1266 g.] // Vestnik PSTGU. Ser. III. Filologiya. 2012. N. 3 (29). P. 32–45.
  21. Panchenko C.A. Maalula / Pravoslavnaya еntsiklopediya. T. XLII. Moscow, 2016. P. 211–214. 22. Panchenko C.A. «Princes of the Church» of the Orthodox Middle East in the Late Medieval and early Modern time: their origin and mutual relations [«Kn’az’ya tserkvi» Pravoslavnogo Vostoka v Pozdnee Srednevekov’ye I ranneye Novoye vrem’a: proishozhdeniye I vzaimootnosheniya] / Hristianskiy Vostok: mnogoobraziye regional’nyh elit. Ot pozdney antichosti do Novogo vremeni (in print).
  22. Pringle D. The Churches of the Crusader Kingdom of Jerusalem. ACorpus. Vol. II. Cambr., 1998.
  23. Walbiner C.-M. Die Bischofs- und Metropolitensitze des grieschisch-orthodoxen Patriarchats von Antiochia von 1594 bis 1664 nach einigen zeitgenossischen Quellen // Oriens Christianus. Band 82. 1998. P. 99–152.
  24. Walbiner C.-M. Die Bischofs- und Metropolitensitze des grieschisch-orthodoxen Patriarchats von Antiochia von 1665 bis 1724 nach einigen zeitgenossischen Quellen // Oriens Christianus. Band 88. 2004. P. 36–92.
Обратно к содержанию