П.В. Шлыков. Реформация системы вакфов в поздней Османской империи: институциональный кризис и поиск новой философии вакфа
П.В. Шлыков. Реформация системы вакфов в поздней Османской империи: институциональный кризис и поиск новой философии вакфа // Исторический вестник. 2019. Т. ХXIХ. С. 156—177. DOI: 10.35549/HR.2019.2019.47857
P.V. Shlikov. Reformation of the Waqf System in the Late Ottoman Empire: Institutional Crisis and Search for the New Philosophy of Waqf [Reformaciya sistemy vakfov v pozdnej Osmanskoj imperii: institucional'nyj krizis i poisk novoj filosofii vakfa]. Istoricheskij vestnik / Historical Reporter. Vol. 29. 2019. P. 156—177. DOI: 10.35549/HR.2019.2019.47857
Ключевые слова: Османская империя, Турция, система вакфов, исламские институты, модернизация, джемааты.
Key words: the Ottoman Empire, Turkey, Waqf System, Islamic Institution, Modernisation, Jemaats.
Abstract
The paper analyses the transformation of the traditional waqf institution in the 19th and early 20th century Ottoman Empire — the process which determined the fate of waqfs in the early republican period of Turkey’s history. The spread of corruption and precarious practices of «exchange» and «rent» of waqf properties together with the declining effectiveness of many waqf activities — all this had a negative impact on the public reputation of waqfs and questioned both the legitimacy and usefulness of numerous waqfs and the large scale waqf network. The Ottoman authorities were concerned about the direct control of waqfs and their properties, in 1826 the Sultan Mahmud II established a Ministry of Waqfs with extensive power and jurisdiction. However, the scale, diversity and ramified structure of the waqf system reduced the real work of the ministry mostly to the formal registration of the decisions taken at the local level. As a result, the waqf system remained decentralized and its activities were determined mostly by family and corporate interests and not by the state. Along with the widely spread corruption and misuse of waqf properties another factor conducive to the growing of crisis in the waqf system was the Ottoman state’s aspiration to play an increasingly important role in the sphere of social welfare, social security and charity in the late 19th century. The combination of these factors paved the way for the large-scale confiscation of waqf properties in various parts of the Ottoman Empire in the early 20th century (from Turkey to Syria and Egypt).
Аннотация
В фокусе внимания статьи – процесс трансформации традиционного института вакфа в Османской империи XIX – начала XX в., основные детерминанты которого определили судьбу вакфов в раннереспубликанский период истории Турции. Распространение коррупции и снижающаяся эффективность деятельности значительного числа вакфов, использование сомнительных механизмов эксплуатации, «замены» и «аренды» вакуфного имущества негативно отразились на общественной репутации института, поставив под сомнение целесообразность и правомерность существования многочисленных вакфов. Озаботившись установлением непосредственного контроля над вакфами и их ресурсами, султан Махмуд II учредил в 1826 г. Министерство вакфов с обширными полномочиями. Однако разрозненность вакфов и их функциональное многообразие свели деятельность министерства к минимуму – формальной регистрации решений, принимаемых на местах. В результате, система вакфов сохранила децентрализованный характер, а ее деятельность по-прежнему определялась преимущественно корпоративными и семейно-клановыми, а не государственными интересами. Наряду с распространением злоупотреблений важным катализатором кризиса системы вакфов во второй половине XIX в. стала политика османских властей по наращиванию роли государства в сфере социального обеспечения и благотворительности. В совокупности все это подготовило почву для масштабной конфискации вакуфной собственности, проводившейся в начале XX в. в разных частях Османской империи (от Турции до Сирии и Египта).
References
1. Meyer M.S. The Ottoman Empire in the 18th Century. The Features of Structural Crisis [Osmanskaja imperija v XVIII veke. Cherty strukturnogo krizisa]. Nauka, Moscow, 1991.
2. Shlykov P.V. Waqfs in Turkey [Vakfy v Turcii]. Marjani Publishing House. Мoscow, 2011.
3. Akdağ M. Economic and Social History of Turkey (1453–1559), T. 1. [Turkiye’nin İktisadi ve İctimai Tarihi (1453–1559), Cilt II]. Turk Tarih Kurumu, İstanbul, 1974.
4. Akgunduz A. Waqf Institution in the Islamic Law and Ottoman Practice [İslam Hukukunda ve Osmanlı Tatbikatında Vakıf Muessesesi]. Osmanlı Araştırmaları Vakfı. Istanbul, 1996.
5. Barkan O.L. Sharia Inheritance Law and Waqfs of Adopted Children // Journal of the Faculty of Economics Istanbul University, Vol. 7, Issue 1 [Şer’i Miras Hukuku Ve Evlatlık Vakıfları // İstanbul Universitesi İktisat Fakultesi Mecmuası, Cilt VII, Sayı I]. İstanbul, 1940. P. 10–29.
6. Barkan O.L., Ayverdi E.H. Istanbul Cadastral Record Books of 953 (1546) [Istanbul Vakıfları Tahrir Defteri, 953 (1546) Tarihli]. Baha Matbaası, Istanbul, 1970.
7. Granott A. The Land System in Palestine: History and Structure. Eyre and Spottiswoode. London, 1952.
8. Cagatay N. The Problem of Riba-Interest and Banking in the Ottoman Empire // The Journal of Waqfs, Issue 9 [Osmanlı İmparatorluğunda Riba-Faiz Konusu ve Bankacılık // Vakıflar Dergisi. Sayı IX]. Ankara, 1970. P. 31–56.
9. Cem İ. Turkiye’de Geri Kalmışlığın Tarihi. Can Yayınları, İstanbul, 2004.
10. Cizakca M. A History of Philanthropic Foundations: The Islamic World from the Seventh Century to the Present. Boğazici University Press, Istanbul, 2000.
11. Cole J.R.I. Al-Tahtawi on Poverty and Welfare // Poverty and Charity in Middle Eastern Contexts. Ed. by M. Bonner, M. Ener, A. Singer. State University of New York Press. Albany, 2003. P. 223–238.
12. Deguilhem R. Centralised Authority and Local Decisional Power: Management of the Endowments in Late Ottoman Damascus // The Empire in the City: Arab Provincial Capitals in the Late Ottoman Empire. Ed. by J. Hanssen, T. Philipp, S. Weber. Ergon in Kommission. Wurzburg, 2002. P. 219–234.
13. Elmalılı M. Hamdi Yazır on Waqfs. Translated by N. Ozturk [Elmalılı M. Hamdi Yazır Gozuyle Vakıflar. Cevirmen: Nazif Ozturk]. Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara, 1995.
14. Gokalp Z. New Life: the Right Way [Yeni Hayat: Doğru Yol]. Devlet Kitapları, Ankara, 1976.
15. Huart C. Imaret // Encyclopaedia of Islam. 1st ed. Vol. 2. Brill, Leiden, 1927. Р. 475.
16. Issawi Ch. The Economic History of Turkey 1800–1914. University of Chicago Press. Chicago, 1980.
17. Kocibey M. The Tractate of Kocibey (1041/1631). Abridged by Z. Danışman [Kocibey Risalesi (1041/1631) (Sadeleştiren: Zuhuri Danışman)]. Milli Eğitim Bakanlığı. İstanbul, 1972.
18. Koprulu F. The Legal Nature and Historical Development of Waqf Institution // The Journal of Waqfs, Issue 2 [Vakıf Muessesesinin Hukuki Mahiyeti ve Tarihi Tekamulu // Vakıflar Dergisi, Sayı II]. Ankara, 1942. P. 1–35.
19. Kuran T. The Logic of Financial Westernization in the Middle East // Journal of Economic Behavior & Organization. Vol. 56 2005. P. 593–615.
20. Ozturk N. The Waqf Institution in the History of Turkish Modernization [Turk Yenileşme Tarihi Cercevesinde Vakıf Muessesesi]. Ankara, 1995.
21. Peri O. Waqf and Ottoman Welfare Policy: The Poor Kitchen of Hasseki Sultan in Eighteenth-Century Ottoman Jerusalem // Journal of the Economic & Social History of the Orient. Vol. 35. 1992. P. 167–186.
22. Reiter Y. Islamic Endowments in Jerusalem Under British Mandate. Portland. London, 1996.
23. Stillman N.A. Charity and Social Service in Medieval Islam // Societas. Vol. 5. 1975. P. 105–115.
24. Yediyıldız B. Waqf Institution in Turkey of the 18th Century: The Social History Research [XVIII. Yuzyılda Turkiye’de Vakıf Muessesesi. Bir Sosyal Tarih İncelemesi]. Turk Tarih Kurumu. Ankara, 2003.
25. Yuksel H. The Role of Waqfs in the Social and Economic Life of the Ottoman Empire (1585–1683) [Osmanlı Sosyal ve Ekonomik Hayatında Vakıfların Rolu (1585–1683)]. Ozel Yayın. Sivas, 1998.