Мишин Д.Е. Крещение лахмидского царя Ан-Нумана III (579–601)
Мишин Д.Е. Крещение лахмидского царя Ан-Нумана III (579–601) // Исторический вестник. 2017. Т. ХХ. С. 32—57.
Mishin D.E. Baptism logmessage the king of An-Numan III (579—601) [Kreshchenie lahmidskogo carya An-Numana III (579–601)]. Istoricheskij vestnik / Historical Reporter. 2017. Vol. 20. P. 32–57.
Ключевые слова: Христианство, несторианство, Лахмиды, Хира, Сасаниды.
Key Words: Christianity, Nestorianism, Lahmidi, Khira, Indo-Sassanids.
Abstract
This article is dedicated to the baptizing of al-Nu‘mān III (king from 579 to 601), Arab ruler from the Lakhmid dynasty that reigned in Al-Hirah from the early 3rd through the 7th century as a viceroy of the Sassanids. Christianity is thought to have spread to Al-Hirah at the end of the 4th century at the latest and was consistently gaining more ground there. Nestorianism was the dominant ideology of the Al-Hirah church, the same way as it was the official confession of the Sassanid state. Gradually, Nestorian Christians started to appear amid the Lakhmids. al-Nu‘mān III was aptized in 593 (or 594) AD, testimonials rendering this event can be found in the appendix to the article. Both Nestorians and Monophysitists had been competing for the king’s confession, the former eventually won. al-Nu‘mān’s baptism was the result of his long spiritual quest, although he had sought the Sassanid King Chosroes II Parwīz consent for the procedure. After the baptism of al-Nu‘mān and that of his relatives and nobility, Christianity in the form of Nestorianism gradually superseded traditional Arab beliefs as well as Monophysitism and eventually became the dominant confession in Al-Hirah.
Аннотация
Статья посвящена крещению ан-Нумана III (годы правления – 579 – 601), арабского царя из династии Лахмидов, члены которой правили в Хире в начале III–VII вв. как наместники Сасанидов. Христианство проникло в Хиру самое позднее в конце IV в. и в дальнейшем поступательно утверждалось в ней. Господствующим идейным направлением в хирской церкви было несторианство, которого придерживалась церковь Сасанидской державы. С течением времени христиане-несториане появились и среди Лахмидов. Ан-Нуман III крестился в 593/94 г.; рассказы источников об этом событии приведены в приложении к статье. За духовное влияние на царя боролись несториане и монофизиты; победа в итоге осталась за первыми из них. К крещению ан-Нумана привели духовные искания, хотя он предварительно согласовал этот шаг с сасанидским царём Хосровом II Парвизом. После крещения ан-Нумана, его родственников и знати христианское вероучение несторианского толка окончательно стало господствующим в Хире, вытеснив традиционные арабские верования, а также монофизитство.
References
Chronique de Michel le Syrien, patriarche jacobite d’Antioche (1166‒1199). Paris, 1899 (т. 1), 1901 (т. 2).
Evagrii scholastici epiphaniensis et ex praefectis Ecclesiasticae historiae libri sex. Ex rec. H. Valesii. Oxonii, 1844.
Gregorii Barhebraei Chronicon ecclesiasticum. T. I. Lovanii, 1872.
Hamzae Ispahanensis annalium libri X. T. I. Petropoli, 1844.
Histoire de Mar Jabalaha, de trois autres patriarches, d’un prêtre et de deux laïques, nestoriens. Leipzig, 1896.
Histoire nestorienne (Chronique de Séert). Seconde partie, fasc. 1 (Patrologia Orientalis, t. VII). Paris, 1911. P. 93 – 203; Seconde partie, fasc. 2 (Patrologia Orientalis, t. XIII). Paris: Firmin-Didot et Cie, 1919. P. 433–639.
Le livre de la chasteté composé par Jésusdenah, évêque de Baçra. Rome, 1896.
Liber superiorum seu Historia monastica auctore Thoma, episcopo Margensi. Parisiis, Lipsiae, 1901.
Maris, Amri et Slibae de patriarchis nestorianorum commentaria. Pars prior. Maris textus arabicus. Romae, 1899.
Kitāb al-manāqib al-mazyadiyya fī aḫbār al-mulūk al-asadiyya. Taʼlīf ... al-Ḥillī. Amman: Maktabat al-Risāla al-ḥadīṯa, 1984.
Masālik al-abṣār fī mamālik al-amṣār li ... al-‘Umarī. Beirut: Dār al-kutub al-‘ilmiyya, 2010.
Mu‘ǧam al-buldān li ... Yāqūt. Bayrūt: Dār Ṣādir, 1977.
Mu‘ǧam mā ista‘ǧam min asmāʼ al-bilād wa al-mawāḍi‘. Taʼlīf ... al-Bakrī. Beirut: ‘Ālam al-kutub, 1983.
Muḫtaṣar al-aḫbār al-bī‘iyya. Baghdad: Šarikat al-dīwān li-l-ṭibā‘a, 2000.
Мишин Дмитрий Евгеньевич – кандидат исторических наук, научный сотрудник Института востоковедения РАН.
Mishin Dmitry E. – Ph.D., Senior Research Fellow at the Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences.Senior Research Fellow.