Содержание

Кириллина С.А. По государеву указу и по благословению патриарха: иеромонах Арсений на Ближнем Востоке

DOI: 10.35549/HR.2023.2023.46.017

Кириллина С.А. По государеву указу и по благословению патриарха: иеромонах Арсений на Ближнем Востоке // Исторический вестник. 2023. Т. XLVI. Ч. 1. С. 22–45.

Аннотация

В 1649 г. по распоряжению царя Алексея Михайловича и по благословению патриарха Московского Иосифа настоятель московского Богоявленского монастыря иеромонах Арсений Суханов (ок. 1600–1668) был направлен на Ближний Восток, совершил хождение в Святую Землю и вернулся домой в 1653 г. Возложенное на него государем и первоиерархом Русской Православной Церкви ответственное поручение детально ознакомиться с греческой обрядовой практикой он исполнил успешно. Итогом этого странствия стал «Проскинитарий» («Поклонник»), шедевр русской путевой литературы, обладающий неоспоримой историко-культурной ценностью. В нем паломник-писатель представил свое индивидуальное видение самобытного этноконфессионального мира Османской империи. Особый блок «Проскинитария» составляет собранная иеромонахом Арсением информация военно-стратегического характера. Как благочестивый христианин Арсений Суханов искренне радел за «истинную веру», а как царский посол он неуклонно отстаивал российские государственные и церковные интересы и защищал честь Родины.

Ключевые слова: Османская империя, Святая земля, паломничество, Арсений Суханов.

Кириллина Светлана Алексеевна – доктор исторических наук, профессор, зав. кафедрой истории стран Ближнего и Среднего Востока Института стран Азии и Африки МГУ имени М.В. Ломоносова.

***

Kirillina S.A. By Order of the Tsar and with the Blessing of the Patriarch: Hieromonk Arseny in the Middle East // Historical Reporter. 2023. Vol. 46. P. 1. P. 22–45.

Abstract

In 1649, the actual head of the Epiphany Monastery in Moscow, Hieromonk Arseny Sukhanov (c. 1600–1668) was sent to the Middle East and made a pilgrimage to the Holy Land by order of the Tsar AlekseyMikhailovcih and with the blessing of Patriarch Josephof Moscow. During his travels, which lasted until 1653, he successfully fulfilled the task to learn more about the Greek Orthodox ritual practice. This important mission was entrusted to him by the Russian Sovereign and the First Hierarch of the Russian Orthodox Church. This journey is described in his book entitled «Proskinitarium» («PilgrimageGuide»), a masterpiece of Russian travel literature, which has an indisputable historical and cultural value. The ethno-confessional world of the Ottoman Empire, as it is presented by the pilgrim-writer, is vibrant, diverse, andmulticultural. «Proskinitarium» also includes a valuable information of military and strategic nature. As a pious Christian, Arseny Sukhanov stood up for the «true faith», and as a Tsar’s envoy, he persistently defended Russian State and Church interests and protected the honor of his Motherland.

Key Words: Ottoman Empire, Holy Land, Pilgrimage, Arseny Sukhanov.

Svetlana A. Kirillina – D.Sc. (History), Professor, Head of Department of Middle and Near East History, Institute of Asian and African Studies, Lomonosov Moscow State University.

***

References

  1. Belokurov S.A. Arseny Sukhanov. Research. Part I. Biography of Arseny Sukhanov [Arsenij Suhanov. Issledovanie. Chast’ I. Biografija Arsenija Suhanova]. University Printing House, Strastnoy Boulevard, Moscow, 1891. 614 p.
  2. Belokurov S.A. «Arseny Sukhanov». Speech delivered on October 27, 1891 before the Defense of the Dissertation by S. Belokurov // Theological Bulletin [«Arsenij Suhanov». Rech’, proiznesennaja 27 oktjabrja 1891 g. pred zashhitoju dissertacii S. Belokurovym // Bogoslovskij Vestnik] Vol. I. No. 3. Sergiev Posad, 1892. P. 519–531.
  3. Belokurov S.A. Arseny Sukhanov. Research. Part II. The works of Arseny Sukhanov. Issue one. 2nd ed. [Issledovanie. Chast’ II. Sochinenija Arsenija Suhanova. Vypusk pervyj. 2e izd.] University Printing House, Strastnoy Boulevard. Moscow, 1894. 369 p
  4. Bogdanov A.P. Arseny Sukhanov, Diplomat and Thinker of the 17th Century, Our Contemporary [Arsenij Suhanov, diplomat i myslitel’ XVII v., nash sovremennik] // NOVOGARDIA. No. 1. 2019. P. 244– 266.
  5. Bogdanov A.P. Why «the Third Rome»? Arseny Sukhanov on Place of Russia in the World Orthodox Christianity // Dialogue with Time: An Almanac of Intellectual History [Pochemu «Tretij Rim»? Arsenij Suhanov o meste Rossii v mirovom pravoslavii // Dialog so vremenem: al’manah intellektual’noj istorii]. Issue 70. Aquilon. Moscow, 2020. P. 72–85.
  6. [Iona Malen’kiy]. The Story of the Journey to Jerusalem and Tsargrad of the Hierodeacon from the Holy Trinity-St. Sergius Monastery Iona named Malen’kiy, 1649–1652 / Ed. by S.O. Dolgov // Orthodox Palestinian Collection [Povest’ i skazanie o pohozhdenii v Ierusalim i vo Car’grad Troickogo Sergieva monastyrja chernogo diakona Iony po reklomu Malen’kogo, 1649–1652 gg.] // Pravoslavnyj Palestinskij Sbornik]. Vol. XIV. Issue 3 (42). St. Petersburg, 1895. XI. 68 p.
  7. Panchenko K.A. The Ottoman Empire and the Fates of Orthodoxy in the Arab East (16th — Early 19th Century) [Osmanskaja imperija i sud’by pravoslavija na Arabskom Vostoke (XVI — nachalo XIX veka)]. Izd. centr ISAA pri MGU. Moscow, 1998. 160 p.
  8. Panchenko K.A. Old Believer in the Levant: Ottoman World of the Early 18th Century in the Description of the Russian Pilgrim Ivan Lukyanov // Madh. Praise. Dedicated to Isaac Moiseevich Filshtinsky [Staroobryadec v Levante: Osmanskij mir nachala XVIII veka v opisanii russkogo palomnika Ivana Luk’yanova // Madh. Voskhvalenie. Isaaku Moiseevichu Fil’shtinskomu posvyashchaetsya]. Klyuch-S. Moscow, 2008. P. 339–350.
  9. Peresvetov R.T. In the Footsteps of Finds and Losses [Po sledam nahodok i utrat]. Sovetskaja Rossija. Moscow, 1961. 264 p.
  10. Piotrovsky M.B. About Islamic Art [O musul’manskom iskusstve]. Slavija, St. Petersburg, 2001. 148 p.
  11. Ponomarev S.I. Jerusalem and Palestine in Russian Literature, Science, Art and Translations. Materials for the Bibliography [Ierusalim i Palestina v russkoj literature, nauke, zhivopisi i perevodah. Materialy dlja bibliografii]. Tipografija Imperatorskoj Akademii Nauk. St. Petersburg, 1877. 128 p.
  12. Stavrou T.G., Weisensel P.R. Russian Travelers to the Christian East from the Twelfth to the Twentieth Century. Columbus: Slavica Publishers, 1986. 925 с.
  13. [Sukhanov A.] Proskinitarium by Arseny Sukhanov with Drawings and a Plan: 1649–1653 / Preparation of the text by Сh.M. Loparev. Ed. and preface by N.I. Ivanovsky // Orthodox Palestinian Collection [Proskinitarij Arsenija Suhanova s risunkami i planom: 1649–1653 gg. / Podgot. teksta Ch.M. Lopareva. Red. i predisl. N.I. Ivanovskogo // Pravoslavnyj Palestinskij Sbornik]. Vol. VII. Issue 3 (21). Tipografiya V. Kirshbauma. St. Petersburg, 1889. XVII. 390 p.
  14. [Vishensky I.]. The Journey of Hieromonk Hippolyte Vishensky to Jerusalem, Sinai and Mount Athos (1707–1709) // Orthodox Palestinian Collection [Puteshestvie ieromonaha Ippolita Vishenskogo v Ierusalim, na Sinaj i Afon (1707–1709 gg.) // Pravoslavnyj Palestinskij Sbornik]. Vol. XXI. Issue 1 (61). St. Petersburg, 1914. LVI. 196 p.
  15. Zenkovsky S.A. Russian Old Believers. Spiritual Movements of the 17th Century [Duhovnye dvizhenija semnadcatogo veka]. Cerkov’. Moscow, 1995. 528 p.
  16. Zharova I.Y. «Proskinitari» by Arseny Sukhanov: Historical and Literary Basis of the Study and Genre and Poetic Originality of the Text [«Proskinitarij» Arsenija Suhanova: istoriko-literaturnaja osnova i zhanrovo-pojeticheskoe svoeobrazie teksta]. PhD Thesis (Philological Sciences). Moscow, 2013. 257 p.
  17. Zhitenev S.Y. History of Russian Orthodox Pilgrimage in the 10th — 17th Centuries [Istorija russkogo pravoslavnogo palomnichestva v X–XVII vekah]. Indrik. Moscow, 2007. 480 p.
Обратно к содержанию