
Илюшина М.Ю. Мамлюкская сакральная топография: стратегия и практика репрезентации власти
DOI: 10.35549/HR.2024.2024.48.010Илюшина М.Ю. Мамлюкская сакральная топография: стратегия и практика репрезентации власти // Исторический вестник. 2024. Т. XLVIII. С. 254–269.
Аннотация
Султанат мамлюков был образован рабами-воинами в Египте в середине XIII в. и просуществовал более 250 лет. Разгром армии Людовика IX в 1250 г. и победа при ʿАйн Джалуте в 1260 г. дали мамлюкам право считать себя подлинными владыками одной из самых могущественных держав Ближнего Востока. Период правления мамлюкских султанов (1250–1517) был отмечен строительством многочисленных и весьма заметных до сих пор в современном ландшафте Каира, который был столицей Султаната, погребальных сооружений – мавзолеев. Вокруг них формировались большие или малые религиозные комплексы, которые включали мечеть или медресе, суфийскую обитель, библиотеку. Мавзолеи становились местом сакрального притяжения для самих мамлюков, но вместе с тем участвовали в формировании пространства, имевшего сакральный характер для всего населения Египта.
Особое значение приобрели погребальные религиозные комплексы в период правления черкесских султанов (1382–1517). Свергнув своих предшественников Бахритов-Калаунидов (1250–1382) и отступив от династийного принципа престолонаследия, они нуждались в дополнительных источниках укрепления легитимности власти и активно поддерживали деятельность исламских религиозных и образовательных учреждений, а величественные мавзолеи как ориентиры памяти и незыблемые городские доминанты отчасти компенсировали недостаток стабильности в условиях нединастийного перехода власти.
Ключевые слова: Султанат мамлюков, сакральная топография, мавзолей, Каир.
Илюшина Милана Юрьевна – доктор исторических наук, ведущий научный сотрудник Института востоковедения Российской академии наук, Москва, Россия.
***
Iliushina M.Yu. Mamluk Sacred Topography: Strategy and Practice of Power Representation // Historical Reporter. 2024. Vol. 48. P. 254–269.
Abstract
The Mamluk Sultanate was formed by slave warriors in Egypt in the mid-13th century and existed for more than 250 years. The defeat of the army of Louis IX in 1250 and the victory at Ain Jalut in 1260 gave the Mamluks the right to consider themselves the true rulers of one of the most powerful powers in the Middle East. The period of the reign of the Mamluk sultans (1250–1517) was marked by the construction of numerous mausoleums that are still very noticeable in the modern landscape of Cairo, which was the capital of the Sultanate. Large or small religious complexes were formed around them, which included a mosque or madrasah, a Sufi monastery, or a library. Mausoleums became a place of sacred attraction for the Mamluks themselves, but, at the same time, they participated in the formation of a space that had a sacred character for the entire population of Egypt.
Funeral religious complexes acquired particular importance during the reign of the Circassian Mamluk sultans (1382–1517). Having overthrown their predecessors, the Bahri-Qalawnids (1250–1382) and retreated from the dynastic principle of succession to the throne, the Circassian Mamluks needed additional sources of strengthening the legitimacy of power and actively supported the activities of Islamic religious and educational institutions, and the majestic mausoleums as landmarks of memory and unshakable urban dominants partly compensated for the lack of stability in conditions of non-dynasty transition of power.
Key Words: Mamluk Sultanate, Sacred Topography, Mausoleums, Cairo.
Milana Yu. Iliushina – D.Sc. (History), Leading Researcher, Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences.
***
References
- Al-Harithy H. The Concept of Space in Mamluk Architecture // Muqarnas: An Annual on the Visual Culture of the Islamic World. Vol. 18. 2001. P. 73–93.
- Al-Sakhawi Shams ad-Din Muhammad. Al-Daw’ al-lami‘ li-ahl al-qarn at-tasi‘ [The Light Shining upon the People of the Ninth Century]. Beirut: Dar al-Jil, 1992 (in Arabic).
- Batalov A.L., Belyaev L.A. Sakral’noe prostranstvo srednevekovoy Moskvy [Sacred space of medieval Moscow]. Moscow: Dizayn. Informatsiya. Kartografiya, 2010 (in Russ.).
- Behrens-Abouseif D. Cairo of the Mamluks: A History of the Architecture and Its Culture. London: IB Tauris, 2007.
- Behrens-Abouseif D. The Funerary Complex of Sultan Qalawun (1284– 1285) Between Text and Architecture // Tomb — Memory — Space: Concepts of Representation in Premodern Christian and Islamic Art./ Ed. by F. Giese, A. Pawlak and M. Thome, Berlin, Boston: De Gruyter, 2018.
- Ibn Iyas Muhammad b. Ahmad al-Hanafi. Bada’i‘ al-zuhur fi waqa’i‘ al-duhur [Marvels Blossoming among Incidents of the Epochs]/ Ed. вy Muhammad Mustafa et al. Leipzig, Istanbul and Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 1931–1975 (in Arabic).
- Ibn Taghri Birdi Abu al-Mahasin Yusuf. Al-Nujum al-zahira fi muluk Misr wa al-Qahira [The Brilliant Stars, being the Chronicles of the Rulers of Egypt and Cairo]. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiya, 1992 (in Arabic).
- Khashimov M.A. Religioznye pamyatniki Tsentral’noy Azii [Religious monuments of Central Asia.]. Almaty: Izdatel’stvo «SAGA», 2001(in Russ.).
- Meinecke M. Die Mamlukische Architektur in Ägypten und Syrien (648/1250 bis 923/1517). Glückstadt: Verlag J. J. Augustin, 1992.
- Ormos I. The Doors of Sultan Barqūq and Their Inscriptions // The Arabist. Budapest Studies in Arabic 39 / Ed. by A. Ghersetti, A. Regourd, A. Shivtiel. Budapest: Eötvös Loránd University Chair for Arabic Studies & Csoma De Kőrös Society Section of Islamic Studies, 2018. P. 65–66.
- Petry C.F. Protectors or Praetorians? The Last Mamluk Sultans and Egypt’s Waning as a Great Power. Albany: State University of New York Press, 1994.
- Reinfandt L. Was geschah in der Zeit zwischen Barsbāy und Qāytbāy? Überlegungen zu einer Neubewertung des späten Mamlukensultanats // Akten des 27. Deutschen Orientalistentages (Bonn — 28. September bis 2. Oktober 1998). Norm und Abweichung. Hrsg. von S. Wild und H. Schild. Würzburg: Ergon Verlag, 2001.
- Ruggles D.F. Visible and Invisible Bodies: The Architectural Patronage of Shajar al-Durr // Muqarnas: An Annual On The Visual Cultures Of The Islamic World. Vol. 32. 2015. P. 63–78.
- Semenova L.A. Salakh ad-Din i mamlyuki v Egipte [Salah al-Din and the Mamluks in Egypt]. Moscow: Nauka, 1966 (in Russ.).
- Zelenev E.I. «Zhemchuzhnoe derevo» i «Povelitel’ luny»: vozniknovenie gosudarstva mamlyukov [«The Pearl Tree» and «Lord of the Moon»: the emergence of the Mamluk state] // Vestnik SPbGU [Bulletin of St. Petersburg State University], part 13. St.-Petersburg, 2014. Vol. 4. P. 16–22 (in Russ.).
- Zelenev E.I. Egipet [Egypt]. St.-Petersburg: Izdatel’stv «Soyuz»; Izdatel’stvo Sankt-Peterburgskogo universiteta, 2004 (in Russ.).