Илюшина М.Ю. Мамлюкская сакральная топография: стратегия и практика репрезентации власти
DOI: 10.35549/HR.2024.2024.48.010
Илюшина М.Ю. Мамлюкская сакральная топография: стратегия и практика репрезентации власти // Исторический вестник. 2024. Т. XLVIII. С. 254–269.
Iliushina M.Yu. Mamluk Sacred Topography: Strategy and Practice of Power Representation // Historical Reporter. 2024. Vol. 48. P. 254–269.
Аннотация
Султанат мамлюков был образован рабами-воинами в Египте в середине XIII в. и просуществовал более 250 лет. Разгром армии Людовика IX в 1250 г. и победа при ʿАйн Джалуте в 1260 г. дали мамлюкам право считать себя подлинными владыками одной из самых могущественных держав Ближнего Востока. Период правления мамлюкских султанов (1250–1517) был отмечен строительством многочисленных и весьма заметных до сих пор в современном ландшафте Каира, который был столицей Султаната, погребальных сооружений – мавзолеев. Вокруг них формировались большие или малые религиозные комплексы, которые включали мечеть или медресе, суфийскую обитель, библиотеку. Мавзолеи становились местом сакрального притяжения для самих мамлюков, но вместе с тем участвовали в формировании пространства, имевшего сакральный характер для всего населения Египта.
Особое значение приобрели погребальные религиозные комплексы в период правления черкесских султанов (1382–1517). Свергнув своих предшественников Бахритов-Калаунидов (1250–1382) и отступив от династийного принципа престолонаследия, они нуждались в дополнительных источниках укрепления легитимности власти и активно поддерживали деятельность исламских религиозных и образовательных учреждений, а величественные мавзолеи как ориентиры памяти и незыблемые городские доминанты отчасти компенсировали недостаток стабильности в условиях нединастийного перехода власти.
Abstract
The Mamluk Sultanate was formed by slave warriors in Egypt in the mid-13th century and existed for more than 250 years. The defeat of the army of Louis IX in 1250 and the victory at Ain Jalut in 1260 gave the Mamluks the right to consider themselves the true rulers of one of the most powerful powers in the Middle East. The period of the reign of the Mamluk sultans (1250–1517) was marked by the construction of numerous mausoleums that are still very noticeable in the modern landscape of Cairo, which was the capital of the Sultanate. Large or small religious complexes were formed around them, which included a mosque or madrasah, a Sufi monastery, or a library. Mausoleums became a place of sacred attraction for the Mamluks themselves, but, at the same time, they participated in the formation of a space that had a sacred character for the entire population of Egypt.
Funeral religious complexes acquired particular importance during the reign of the Circassian Mamluk sultans (1382–1517). Having overthrown their predecessors, the Bahri-Qalawnids (1250–1382) and retreated from the dynastic principle of succession to the throne, the Circassian Mamluks needed additional sources of strengthening the legitimacy of power and actively supported the activities of Islamic religious and educational institutions, and the majestic mausoleums as landmarks of memory and unshakable urban dominants partly compensated for the lack of stability in conditions of non-dynasty transition of power.
Ключевые слова: Султанат мамлюков, сакральная топография, мавзолей, Каир.
Key Words: Mamluk Sultanate, Sacred Topography, Mausoleums, Cairo.
Илюшина Милана Юрьевна – доктор исторических наук, ведущий научный сотрудник Института востоковедения Российской академии наук, Москва, Россия.
Milana Yu. Iliushina – D.Sc. (History), Leading Researcher, Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences.