Содержание

Головлев А.И. Государство и театр: к вопросу о законодательном регулировании театральной индустрии в постсоветской России, 1991–1999 // Исторический вестник. 2022. Т. XLII. С. 84–101. Golovlev A.I. State and Theatre: on the Issue of Legislative Regulation

DOI: 10.35549/HR.2022.2022.42.003

Головлев А.И. Государство и театр: к вопросу о законодательном регулировании театральной индустрии в постсоветской России, 1991–1999 // Исторический вестник. 2022. Т. XLII. С. 84–101.

Аннотация
В статье рассматривается вопрос регулирования театра в ранней постсоветской России при президенте Борисе Ельцине. Анализируется ряд декретов, подписанных президентом и правительством, о российском театре как значительной, экономически наиболее тяжеловесной части культурной индустрии страны, важной составляющей ее имиджа и культурного капитала. Первый президентский указ мая 1991 г. ввел эру посткоммунистического законодательства, зафиксировав все основные черты ельцинской театральной политики, такие как художественный либерализм, управленческая автономия и приверженность к государственной поддержке. Несколько театров, обладающих значительным символическим капиталом (например, Большой театр) впоследствии получили значительное личное внимание Бориса Ельцина, который предотвратил приватизацию театров, обещал взять на государство обязательства по финансовой поддержке, а также лично назначал театральное руководство. Устойчивое и «просвещенное» внимание исполнительной власти осталось ограниченным нормативной сферой, постепенно преобразуясь в менее затратную политику после кризиса 2008 г. Законодательство 1990-х бесспорно означало демократическую революцию в театре и период беспрецедентного либерального интервенционизма. Однако необходимая экономическая поддержка отсутствовала, демонстрируя разрыв между намерениями и реальностью.

Ключевые слова: театральное законодательство, театральная либерализация, театральная экономика, управление театром, посткоммунистическая Россия, Борис Ельцин, Большой театр.


Головлев Александр Игоревич – кандидат исторических наук, старший научный сотрудник Института советской и постсоветской истории, Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики».

***

Golovlev A.I. State and Theatre: on the Issue of Legislative Regulation of the Theatre Industry in the Post-Soviet Russia, 1991–1999 // Historical Reporter. 2022. Vol. 42. P. 84–101.

Abstract

This paper deals with the issue of theatre regulation in early post-Soviet Russia under President Boris Yeltsin. It examines a number of decrees signed by the President and the Government that addressed Russian theatre as a significant and economically significant part of the country’s cultural industry, an important component of its image and cultural capital. The first one, dated May 1991 Presidential Decree ushered in the era of post-communist legislation, establishing all key features of Yeltsin-era theatre policies such as artistic liberalism, managerial autonomy, and a commitment to state patronage. A few houses with a large symbolic capital (such as the Bolshoi) later received much more personalized attention from Boris Yeltsin, who precluded theaters’ privatization, promised financial commitment and made personal appointments in theatre management. Thus, continuous and «enlightened» attention of executive power remained in the normative perspective, being gradually reshaped toward more cost-saving policies after the 2008 shock. The 1990s legislation clearly was a democratic revolution in theatre and a period of unprecedented liberal interventionism. Yet the necessary economic upholstering failed to materialize, showing the discrepancy between the intentional and the real.

Key words: theatre legislation, theatre liberalization, theater economy, theater governance, post-communist Russia, Boris Yeltsin, Bolshoi Theater.

Golovlev Alexander I. – Ph.D. in History, Senior Research Fellow at the Institute for Advanced Soviet and Post-Soviet Studies, HSE (Moscow).

***

References

  1. A History of Russian Theatre. Cambridge UP, 1999. 464 p.
  2. AgidPh., Tarondeau -Cl. The Management of Opera: An International Comparative Study. London: Palgrave Macmillan, 2010. 300 p.
  3. Autant-MathieuM.-Chr. Le Théâtre soviétique après Staline. Paris: Institut d’Etudes slaves, 2011. 519 p.
  4. Autant-MathieuM.-Chr. Le Théâtre soviétique durant le dégel (1953– 1964). Paris: Editions du CNRS, 1993. 368 p.
  5. BaumolW.I.,BowenW.G. Performing Arts — the Economic Dilemma. New York: The Twentieth Century Fund, 1966. 582 p.
  6. BelanovskijV.E. Gosudarstvennaja kul’turnaja politika v uslovijah modernizacii rossijskogo obshhestva: 1991–2000 gg. [State Cultural Policies Under the Conditions of Modernizaion of Russian Society]. PhD Diss. M.: RUDN, 2005. 150 p.
  7. DadamjanG.G. Teatr odnogo prodjusera [Theater of One Producer] // Otechestvennye zapiski [Fatherland Notes]. 2005. № 4 (25) [Online]. URL: http://www.strana-oz.ru/2005/4/teatr-odnogo-prodyusera.
  8. DavydovaM. Glossarij. Marina Davydova. Teatr 90-h. [ Theater of the 1990s] [Online]. URL: https://poliru/article/2016/01/02/gloss_ davydova/.
  9. DmitrievskijV.N. Osnovy sociologii teatra [Foundations of the Sociology of Theater]. M.: GITIS, 2004. 116 p.
  10. FitzpatrickSh. The Commissariat of Enlightenment: Soviet Organization of Education and the Arts Under Lunacharsky, October 1917–1921. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. 406 p.
  11. FrameM. The S Petersburg Imperial Theaters: Stage and State in Revolutionary Russia, 1900–1920. Jefferson, NC; London: McFarland &Company Publishers, 2009. 224 p.
  12. GalaevaE.V.,RossikovaJu.Ju. Problemy finansirovanija social’no-kul’turnoj sfery v uslovijah jekonomicheskogo krizisa [Problems of Financing the Social and Cultural Sector Under the Conditions of Economic Crisis] // Vestnik MGUKI [Moscow State Institute for Culture Herald] 2009. № 3. P. 203–208.
  13. GolovkinaN.L. Sozdanie i dejatel’nost’ Komiteta po delam iskusstv SSSR (vtoraja polovina 30-h gg. XX v.) [Creation and Activities of the Committee on Arts Affairs of the USSR (Second Half of the 1930s)] // Istoriki razmyshljajut . Sbornik s [Historians Reflect. Collection of Essays]. Vyp. 6. M.: Izd-vo MGU, 2003. P. 128–138.
  14. HanovaL.M. Uluchshenie bjudzhetnogo finansirovanija dejatel’nosti teatrov v regionah Rossii kak sredstvo povyshenija kul’turnogo urovnja rossijan [Enhancing the Allocation of Budgetary Resources for Theater Actitivity in Russian Regions as a Means to Higher the Cultural Level of Russians] // Jekonomika i upravlenie [Economics and Management]. 2017. № 5. P. 91–101.
  15. HestanovR. Chem sobiralas’ upravljat’ partija, sozdav Ministerstvo kul’tury SSSR [What the Party Intended to Govern by Creating the Ministry of Culture of the USSR] // Vremja, vpered! Kul’turnaja politika v SSSR [Time, Forward! Cultural Policies in the USSR]. M.: Izdatel’skij dom VShJe, 2013. P. 35–53.
  16. Jekonomicheskie osnovy kul’turnoj dejatel’nosti. Individual’nye predpochtenija i obshhestvennyj interes. T. 1.: Rynok kul’turnyh uslug. Publika teatra 90-h gg. [Economic Foundations of Cultural Activities. V. 1. The Market for Cultural Services. Theater Public in the 1990s]. SPb.: Aletejja, 2002. 640 p.
  17. KaverinaN.A. Modeli gosudarstvennoj podderzhki kul‘tury v Rossijskoj Federacii i problemy ih funkcionirovanija [Models of State Support for Culture in the Russian Federation and Problemts of their Functioning] // Vestnik RJeA im. G.V. Plehanova [G.V. Plekhanov Russian Economic Academy Herald]. 2017. №5 (95). P. 11–20.
  18. KazakovaJu.A. Jevoljucija zakonodatel’stva v oblasti kul’tury [Evolution of Legislation in the Cultural Sphere] // Chelovek i kul’tura [Man and Culture]. 2013. № 6. P. 23–37.
  19. KlebergL. Theatre as Action. Soviet Russian Avant-Garde Aesthetics. London: Macmillan, 1993. 152 p.
  20. KopalovaO.S. Teatr i zritel’: institucional’nye aspekty vzaimodejstvija. [Theater and Spectator: Institutional Aspects of Interaction ] Dis... kand. soc. nauk. Ekaterinburg: Ural’skij gosudarstvennyj universitet, 2001. 145 p.
  21. MeshkovaA.V. Formirovanie gosudarstvennoj politiki v sfere kul’tury i ejo gosudarstvenno-pravovoe regulirovanie [Elaboration of State Policy in the Cultural Sphere and Its State-Legislative Regulation] [Online]. URL: http://www.mosgu.ru/nauchnaya/publications/SCIENTIFICARTICLES/2006/Meshkova/?fbclid=IwAR17TwERfz__ Zf5AnSaG-vDLd1m_gJoFuUBFuRpbk3ZMOEijR26Tl4HGvng.
  22. MuzychukV.Ju. Dolzhno li gosudarstvo finansirovat’ kul’turu? [Should State Finance Culture?] M.: IJe RAN, 2012. 61 p.
  23. MuzychukV.Ju. Perspektivy razvitija kul’tury v Rossii v svete Strategii-2020 i proekta Federal’nogo zakona «O kul’ture v Rossijskoj Federacii» [ Perspectives of Cultural Development in Russia within the Light of Strategy 2020 and the Project of the Federal Law ‘On Culture in the Russian Federation’] // Zhurnal NJeA [New Economic Academy Journal]. № 2 (114). 2012. P. 144–146.
  24. RubinshtejnAJa.,MuzychukV.Ju. Optimizacija ili degradacija? Mezhdu proshlym i budushhim rossijskoj kul‘tury [Optimization or Degradation? Between the Past and Future of Russian Culture] // Obshhestvennye nauki i sovremennost’ [Social Sciences and Modernity]. 2014. № 6. S. 5–22.
  25. RubinshtejnA.Ja.,MuzychukV.Ju.,HaninaE.A. Opekaemye blaga kul’tury i iskusstva: instituty obshhestvennoj podderzhki [Patronized Goods of Culture and the Arts: Institutions of Social Support]. M.: IJe RAN, 2014. 36 p.
  26. RubinshtejnA.Ja. Paternalizm i social’naja poleznost’: normativnyj analiz opekaemyh blag [Paternalism and Social Utility: Normative Analysis of Patronized Goods]. M.: IJe RAN, 2020. 52 p.
  27. RubinshtejnA.Ja. Vvedenie v jekonomiku ispolnitel’skogo iskusstva [Introduction to the Economy of Performing Arts]. M.: Sojuzteatr, 1991. 382 p.
  28. RubinshtejnA.Ja.,ChukovskajaE.Je. K razrabotke zakona o kul‘ture i kul‘turnoj dejatel‘nosti [Towards Elaborating a Law on Culture and Cultural Activities]. M.: IJe RAN, 2014. 144 p.
  29. RubinsteinA.J.,BaumolW.J.,BaumolH. On the Economics of the Performing Arts in the USSR and the USA: A Comparison of Data // Journal of Cultural Economics. Vo 16. 1992. № 2. Р. 1–23.
  30. RudnikB.L.,KushtaninaE.V. O normativnom finansirovanii organizacij ispolnitel’skih iskusstv: jekspertnyj analiz [On the Normative Financing of Performing Arts Institutions: An Expert Analysis] // Voprosy gosudarstvennogo i municipal’nogo upravlenija. [Issues of State and Municipal Administration] 2016. № 4. P. 165–178.
  31. Teatr XXI. Jekonomika, sociologija, pravo [Theater in the 21stCentury. Economics, Sociology, Law]. SPb.: Aletejja, 2022. 386 p
  32. ThrosbyD. Cultural Capital // Journal of Cultural Economics, 1999. № 23. P. 3–12. 
  33. TrabskijA.Ja. Pervye meroprijatija sovetskoj vlasti po organizacii teatral’nogo dela [First Undertakings of the Soviet Administration towards Organizing Theater Activities]. L: LGITMiK, 1982. 46 p.
  34. TubinJa.S. A.V. Lunacharskij i stanovlenie sovetskogo muzykal’nogo teatra [Lunacharsky and the Making of Soviet Musical Theater]. M.: Muzyka, 1975. 158 p.
  35. VlasovaE.S. Stalinskoe rukovodstvo Bol’shim teatrom [ Stalin’s Management of the Bolshoi Theater] // Otkrytyj tekst [Open Text]. 2013 [Online]. URL: http://www.opentextnn.ru/music/epoch%20/ XX/index.html@id=4768.
  36. VolkovS. Bol’shoj teatr: kul’tura i politika. Novaja istorija [The Bolshoi Theater: Culture and Politics. A New History]. M.: AST, 2018. 560 p.
  37. VostrjakovL.E. Menedzhery kul’tury: strategii vyzhivanija v rynochnyh uslovijah [Cultural Managers: Strategies of Survival under Market Conditions] // Observatorija kul’tury [Cultural Observatory]. 2005. № 6 [Online]. URL: http://infoculture.rsru/donArch/home/ JOK/2005/06/2005-06_jok-4.pdf.
  38. ZhidkovV.S. Kul’turnaja politika i teatr [Cultural Policies and Theater]. M.: IzdAT, 1995. 320 p.
Обратно к содержанию