Содержание

Кириллина С.А. Хождение иеромонаха Леонтия в Египет и Палестину в 1763–1766 гг.: Ислам и его носители в «истории жизни младшего Григоровича»



DOI  10.35549/HR.2019.2017.35083

 

С.А. Кириллина  Хождение иеромонаха Леонтия в Египет  и Палестину в 1763–1766 гг.: Ислам и его носители  в «истории жизни младшего  Григоровича» // Исторический вестник. 2017. Т. ХХ. С. 190—217.

 Kirillina S.A. Pilgrimage of Priest-Monk Leonty to Egypt and Palestine in 1763–1766: Islam and its Followers in the “Life History of Grigorovich the Junior” [Hozhdenie ieromonaha Leontiya v Egipet  i Palestinu v 1763–1766 gg.: Islam i ego nositeli  v «istorii zhizni mladshego  Grigorovicha»]. Istoricheskij vestnik / Historical Reporter. 2017. Vol. 20. P. 190–217.

 Ключевые слова: Османская империя, Святая земля, паломничество, ислам, мусульмане, Леонтий. 

Key Words: Ottoman Empire, Holy Land, Pilgrimage, Islam, Muslims, Leontius.

 Abstract

Leonty (born as Luka Stepanovich Zelensky in 1726, died in 1807), priest-monk fr om the Monastery of the Exaltation of the Holy Cross in Poltava, undertook the pilgrimage to the Holy Land in 1763–1766. His itinerary included Egypt, the Sinai Peninsula and Palestine. After his trip to Levant he arrived to Istanbul wh ere he became the chaplain of the church attached to the Russian Embassy. Since that time, the Ottoman capital became his home for the rest of his days. He only left Istanbul for Russia twice — in 1771–1775 and 1787–1793. In 1767 Leonty was honoured the title of archimandrite. In 1788 the cleric resigned from the pastoral service and in his advanced age painstakingly worked on his multivolume autobiography. The first three volumes of Leonty’s memoirs are dedicated to the detailed and vivid description of his pilgrimage to the renowned holy places of Egypt and Palestine. Leonty’s memoirs are a quaint mixture of various facts, inner dialogues and personal observations of the local inhabitants, their occupations and lifestyles he encountered, including established beliefs, manners and customs. The aim of the present article is to survey particular facets of Leonty’s narrative as a valuable source for scholars dealing with Ottoman history and to examine his ambivalent attitude towards Islam and its followers living in the Arab-Ottoman world.

 

Аннотация

Иеромонах полтавского Крестовоздвиженского монастыря (the Monastery of the Exaltation of the Holy Cross in Poltava) Леония (в миру Лука Степанович Зеленский) (1726–1807) совершил хождение в Святую землю в 1763–1766 гг. Его маршрут включал посещение мест поклонения в Египте, включая Синай, и Палестине. По завершении паломничества он остался на службе в церкви при российском посольстве в Стамбуле, где прожил до конца жизни. В России ему довелось побывать в России только дважды в 1771–1775 гг. и 1787–1793 гг. В 1767 г. Леоний был возведен в сан архимандрита, а в 1788 г. он оставил место церковного настоятеля и на закате жизни всецело отдался литературному творчеству. Его перу принадлежит тринадцатитомные мемуары, первые три тома которой посвящены описанию его путешествия к святым местам Египта и Палестины. Сочинение Леонтия лишено композиционного единства и представляет собой причудливую смесь разнообразных фактов, бытовых и психологических зарисовок, метких наблюдений и внутренних диалогов, в которых исследователи найдут много важного и полезного. Одним из сюжетов, привлекательных для  историков-востоковедов, является тема отношения российского богомольца к исламу и его последователям – представителям арабо-османского мира.

 

References

 

  1. A.D. (1911), “Critique and Bibliography: A.P.Popov. Grigorovich the Junior. A Newly Discovered Pilgrim to the Holy Places of the Eighteenth Century, Kronstadt, 1911” Reports of the Imperial Orthodox Palestinian Society [“Kritika i bibliografija: A.P. Popov. Mladshij Grigorovich. Novootkrytyj palomnik po sv. mestam XVIII veka, Kronstadt, 1911” Soobshhenija Imperatorskogo Pravoslavnogo Palestinskogo Obshhestva ], Vol. 22, Saint Petersburg, pp. 475-480.
  2. Bakhareva T.A. (2005), “Leonty Zelensky about Voltaire (Ideas of the French Enlightenment in Perception of the Russian Religious Thinker)” Diversity of Religious Experience and a Problem of Sacralization and Desacralization of the Power in the Christian and Muslim World. Papers [“Leonty Zelensky o Vol'tere (idei francuzskogo Prosveshhenija v vosprijatii russkogo religioznogo myslitelja)” Mnogoobrazie religioznogo opyta i problemy sakralizacii i desakralizacii vlasti v hristianskom i musul'manskom mire. Nauchnye doklady], part 2, Nauchnaja kniga, Saratov, 2005, pp. 127–134.
  3. Bakhareva T.A. (2009), “‘Trial of Voltaire” by Leonty Zelensky” Russia and France: Eighteenth and Twentieth Centuries [“Sud nad Vol'terom” Leontija Zelenskogo” Rossija i Francija: XVIII–XX veka ], Issue 9, Nauka, Moscow, pp. 56–68.
  4. Gudzij N.K. (1966), History of the Ancient Russian Literature [Istorija drevnej russkoj literatury]. Prosveshhenie, Moscow.
  5. Lestringant F. Le Huguenot et le Sauvage: L’Amérique et la controverse coloniale, en France, au temps des Guerres de Religion (1555–1589). Aux Amateurs de livres, Paris, 1990.
  6. Lomonosov M.V. (1986), “Tract on New Ground Rules of Poetry Writing” Lomonosov M.V. Selected Writings [“Pis'mo o pravilah rossijskogo stihotvorstva” Lomonosov M.V. Izbrannye proizvedenija], Sovetskij pisatel', Leningrad, pp. 465-472.
  7. Panchenko K.A. (2007), “Monasteries and Bedouins in Ottoman Palestine and Sinai (XVI – First Half of the XIX century” Bulletin of St Tikhon University for the Humanities, III, series ‘Philology’ [“Monastyri i beduiny v osmanskoj Palestine i na Sinae (XVI – pervaja pol. XIX v.” Vestnik Pravoslavnogo Svjato-Tihonovskogo Gumanitarnogo Universiteta. III: Filologija], Issue 1 (7), Moscow, pp. 68-98.
  8. Perminov P.V. (1994), “History of the Life of Grigorovich the Junior (Fragments)” Travels to the Holy Land. Accounts of Russian Travellers of the Eleventh and Twentieth Centuries [“Istorija zhizni mladshego Grigorovicha (otryvki)” Puteshestvija v Svjatuju Zemlju. Zapiski russkih puteshestvennikov XII – XX vv.], Lepta, Moscow, pp. 300–318.
  9. Popov A.P. (1911), Grigorovich the Junior. A Newly Discovered Pilgrim to the Holy Places of the Eighteenth Century [Mladshij Grigorovich. Novootkrytyj palomnik po sv. mestam XVIII veka]. Printing House of the Newspaper “Kotlin”, Kronstadt.
  10. Washburn W. (1998), “A Comparative View of the ‘Noble Savage’ in English, Spanish, Portuguese and French Eyes” La France – Amérique (XVIe – XVIIIe siècles). Actes du XXXVe colloque international d’études humanistes. Paris, pp. 531-538.

 

 

 

 


Номер журнала, к которому относится содержание