Содержание

К.А. Панченко. Османская модель империи: некоторые размышления



К.А. Панченко. Османская модель империи: некоторые размышления // Исторический вестник. 2019. Т. ХXIХ. С. 18—37.

K.A. Panchenko. The Ottoman Model of Empire-building: an Interpretation [Osmanskaya model' imperii: nekotorye razmyshleniya]. Istoricheskij vestnik / Historical Reporter. Vol. 29. 2019. P. 18—37.


Ключевые слова: империи, Османская империя, Ак-Коюнлу, Сефевиды, мамлюки, кочевники, христианско-мусульманские отношения.

Key words: Ottoman empire, the Aq-Qoyunlu, the Safawids, the mamluks, nomads, Christian-Muslim relations.


Abstract

The article is analyzing the phenomena of the outstanding success of the Ottoman imperial project in comparison with the rival political models of Aegean beyliks, Aq-Qoyunlu state, the Safawids and Egyptian Mamluks. The bulk of Middle Eastern medieval empires was created by warlike nomadic tribes unable to rule over urban agriculture civilization. Nomadic conquerors had to use administrative skill of officials from the local population. Discrepancy of mentality and interests between the tribal military elite and the autochthone bureaucracy often caused disintegration of nomadic empires. An attempt is made to study factors which enabled the Ottomans to avoid this fate and to win over their rivals. The main features of the Ottoman imperial model seem to be their ability to absorb various ethnic and religious groups (this process was relatively easy because of non-orthodox nature of medieval syncretic Anatolian Islam) and also quick cedentarization of the Ottomans, who adopted the mentality of urban society and broke their nomadic roots. Ottoman empire during the first two centuries of its history were a Christian-Muslim confederation united by common expansionist interests. This fact is often neglected by common opinion.


Аннотация

Статья посвящена анализу успешности османского имперского проекта в сопоставлении с конкурирующими политическими моделями в лице эгейских бейликов, государств Ак-Коюнлу, Сефевидов и египетских мамлюков. Большинство переднеазиатских империй средневековья создавались воинственными племенами номадов, неспособными к управлению институтами городской земледельческой цивилизации и вынужденными прибегать к услугам администрации из среды покоренных народов. Противостояние между кочевой стихией завоевателей и автохтонной бюрократией, как правило, быстро приводило такие государства к кризису и распаду. Рассматриваются механизмы, позволившие османам избежать повторения этого сценария и одержать верх над своими историческими конкурентами. Важнейшими чертами османской модели имперостроительства представляются способность османов к вовлечению в свою среду самых разных этнических и религиозных групп, что облегчалось неортодоксальным характером синкретического анатолийского ислама, а также быстрое оседание на землю и изживание ментальности кочевников. Османская империя первых двух веков своего существования представляла собой христианско-мусульманскую конфедерацию, объединенную общими экспансионистскими устремлениями, что зачастую упускается на уровне массового сознания.


References

1. Bartold V.V. Chalif and Sultan // Bartold V.V. Essays [Halif i sultan // Sochineniya]. Мoscow, 1966. Т. VI. P. 15–78.

2. Cahen C. Baba’i / Encyclopedia of Islam. New Edition. Vol. I. P. 843–844.

3. Ilie L.M. Neagoe Basarab and the succession of the throne of Wallachia / Analele Universitatii Bucureşti. Istorie. Annul LIII — 2004. P. 37–52.

4. Inalcik H. Ottoman Methods of Conquest / Inalcik H. The Ottoman Empire: Conquest, Organization and Economy. L. 1978. I. P. 103–129.

5. Irwin R. The Middle East in the Middle Ages. The Early Mamluk Sultanate 1250–1382. L., 1986.

6. Ivanov N.A. The Ottoman conquest of the Arab countries [Osmanskoye zavoevaniye arabskih stran]. Мoscow, 2001.

7. Kastritsis D. The Sons of Bayezid: Empire Building and Representation in the Ottoman Civil War of 1402–1413. Leiden; Boston, 2007.

8. Lindner R.P. Anatolia, 1300–1451 / The Cambridge History of Turkey. Vol. 1. Cambridge, 2009. P. 102–137.

9. Lindner R.P. Nomads and Ottomans in Medieval Anatolia. Bloomington, 1983.

10. Lowry H.W. The Nature of the Early Ottoman State. Albany, 2003.

11. Naumov E.V. The Ottoman state and the Serbian Orthodox Church // The Ottoman Empire. Administrative system, social, ethnical and religious problems [Osmanskoye gosudarstvo i serbskaya pravoslavnaya tserkov // Osmanskaya imperiya. Sistema gosudarstvennogo upravleniya, sotsialniye i etno-religiozniye problemy]. Мoscow, 1986. P. 117–135.

12. Reindl-Kiel H. 16. Asirda Galatasaray’li Olmak / Sultani, sayi 26 (Istanbul). Haziran 2006, 28–29.

13. Savory R.M. Kizil-bašh / Encyclopedia of Islam. New Edition. Vol. 5. P. 243–245.

14. Savory R.M. Safawids / Encyclopedia of Islam. New Edition. Vol. 8. P. 765–771.

15. Savory R.M., Gandjei T. Ismail I / Encyclopedia of Islam. New Edition. Vol. 4. P. 186–188.

16. Woods J. The Aq-Qoyunlu. Clan, Confederation, Empire. Salt Lake City, 1999.

17. Zhukov K.A. Aegean emirates in the 14th and 15th centuries [Egeyskiye emiraty v XIV–XV vv.]. Мoscow, 1988.



Номер журнала, к которому относится содержание